Hoppa till innehållet

"Miljarderna har fått Silicon Valley att tappa skaparglädjen"

"Det fanns en tid då det handlade om uppfinningsrikedom och skaparglädje. Inte om miljardvärderingar, vansinniga hyror och timslånga bilköer." Di Digitals Miriam Olsson Jeffery kör bil i Silicon Valley och reflekterar över techbubblans vara eller icke vara.

Foto: Christopher Michel/Flickr CC

Jag sitter i bilen på väg söderut till Palo Alto för att intervjua en entreprenör. Trafiken ligger tät och går sakta framåt likt ett dragspel som dras ut och in. I Silicon Valley gäller det att ha tålamod i trafiken, som bara blir värre med den rådande högkonjunkturen. 

Numera vill de flesta av techfolket bo i stan. Inflyttningen till San Francisco har ökat de senaste åren och hyrorna är högst i hela USA. I snitt 3 620 dollar, cirka 29 600 kronor för en tvårumslägenhet, enligt nya siffror från hyressajten Zumper. Många av de anställda hos jättarna i dalen pendlar med bil eller tar en av bolagens många pendelbussar.

Trafiken kan också ses som en symbol för de skyhöga värderingarna av bolag och allt snack om enhörningar. Ju mer hype desto längre väntetid i bilen till Sandhill Road, där riskkapitalisterna har sina kontor. 140 stycken är de nu, de så kallade enhörningarna, techbolagen som värderas till över en miljard dollar. För tre år sedan var de 22, enligt en lista från CBS Insights som uppdateras i realtid.

De höga värderingarna gör en liten klick av människor rika och miljonärerna här är många. Pengarna kommer från Facebook och Twitters börsnoteringar, från tidiga investeringar i bolag som har köpts upp och från startup-försäljningar. Folk som kommer härifrån, som förr hade råd att bo inne i San Francisco, har tvingats flytta för att göra plats för nya hyresgäster som kan betala det dubbla, eller till och med tre gånger så höga hyror.

Härom dagen åkte jag med en Uber-chaufför som berättade att hans kompis fått 50 000 dollar, cirka 400 000 kronor, för att flytta ut från en lägenhet i det numera hipstertäta området Mission.

Snacket om en ny techbubbla har varit på tapeten länge, men på senare tid hettat till rejält. Investeringarna ligger idag på samma nivå som år 2000, då den förra bubblan sprack. Dock sitter vi med en helt annan utvecklingsnivå i dag och tjänster som faktiskt fungerar. På det sättet går de båda tidsperioderna inte att jämföra. Men skyhöga värderingar av bolag som saknar intäkter är i allra högsta grad jämförbara. Då var det humankapital som värderades, att ha rätt och många anställda. I dag är personerna viktiga, men antal användare står högst i kurs.

Kackerlackor är en metafor för bolag där pengar inte spelar så stor roll för framtiden. Bolag som kan skära ned på kostnader, hitta fungerande affärsmodeller och snabbt döda misslyckade projekt.

Är det så att de höga värderingarna har nått sin peak? Börsen svajar och några bolag känner redan av tuffare tider, som till exempel anteckningstjänsten Evernote med huvudkontor i Redwood City i Silicon Valley. Knappt två månader efter den nya vd:n för Evernote, Chris O’Neill, tog vid efter att grundaren Phil Libin steg av vd-posten annonserade bolaget att 13 procent av personalen får gå. Det är andra gången Evernote gör sig av med personal i år och vi får se om och när den ryktade börsnoteringen blir av.

En del förutspår enhörningarnas död. Entreprenören och Flickr-medgrundaren Caterina Fake skriver om det på bloggplattformen Medium, och menar att bara de bolag som är kackerlackor kommer att överleva. Att enhörningarna kommer dö i en farsot och de som klarar sig utan mat och vatten blir kvar. Kackerlackor är en metafor för bolag där pengar inte spelar så stor roll för framtiden. Bolag som kan skära ned på kostnader, hitta fungerande affärsmodeller och snabbt döda misslyckade projekt. Begränsningar som också ofta skapar mer kreativitet.

Och konjunkturcykler går upp och ner, bubblor kommer och går och det är få bolag som består. Än så länge har det dock inte funnits en bättre tid för entreprenörer att resa kapital. Eller ett bättre läge för dem att sälja sina bolag. Om några månader kan det vara försent.

Det fanns en tid då det främst handlade om uppfinningsrikedom och skaparglädje, och det finns säkert kvar där någonstans bakom avgasmolnen.

Fast försent för vad egentligen. Miljardvärderingar och vansinninga hyror kanske, men det är inte kärnan i entreprenörskapet. Det fanns en tid då det främst handlade om uppfinningsrikedom och skaparglädje, och det finns säkert kvar där någonstans bakom avgasmolnen. Blir det tuffare tider så kanske skapandet och påhittigheten får större utrymme igen.

Det är sådant jag tänker på när jag sitter där i bilen på väg söderut. För än så länge har bilköerna inte lättat.

Nästa gång jag ska intervjua en entreprenör nere i dalen tar jag tåget istället.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera