Hoppa till innehållet

Miljardrekord för musikstreaming under 2015

Streamingmarknaden för musik växte med 45 procent under 2015, enligt färska siffror. För första gången drog den digitala lyssningen in mer pengar globalt än den fysiska försäljningen.

Streamingmarknaden har växt mellan 30 och drygt 50 procent de senaste fem åren, enligt IFPI.
Streamingmarknaden har växt mellan 30 och drygt 50 procent de senaste fem åren, enligt IFPI.Foto: IFPI

Under 2015 drog den digitala musikmarknaden in 54 miljarder kronor, en ökning med 10 procent mot 2014. Detta enligt branschorganisationen International Federation of the Phonographic Industrys (IFPI) sammanställning.

Den digitala musikkonsumtionen, genom till exempel streamingtjänster eller nedladdningar, stod för 45 procent av de globala intäkterna och blev för första gången större än albumförsäljningen över disk.

”2015 var avstampet. Jag tror att musikindustrin har tagit sig ur den digitala transformationen framgångsrikt. Framtiden ser ljus ut”, säger Sony-chefen Edgar Berger under en presskonferens.

Den marknad som Spotify en gång skapade, streamingmarknaden, växte med 45 procent förra året. På den amerikanska marknaden fördubblades nästan strömningarna av musik. Ökningen med 93 procent beror antagligen till stor del på Apple Musics intåg på marknaden.

 

Musikindustrin har tagit sig ur den digitala transformationen.

”Det råder ingen tvekan om att strömmad musik är kärnan i vår branschs framtid”, säger Edgar Berger.

 

Samtidigt riktar branschen udden mot Youtube och andra tjänster där användarna själva kan ladda upp licensskyddat material.

Enligt IFPI betalade de 900 miljoner användarna av Youtube och liknande tjänster 634 miljoner dollar för musik under 2015, vilket är betydligt mindre än de som betalar en prenumeration.

De omkring 68 miljoner prenumeranter uppskattas betala för tjänster som Spotify eller Apple Music står däremot för 2 miljarder dollar i intäkter, enligt IFPI.

Spotifys modell – att både erbjude en annonsfinansierad tjänst och en premiumversion som kostar pengar varje månad – har inte alltid gått hem hos skivbolagen, som föredrar mer lönsamma varianter. Nu efterlyser branschen mer inflytande över hur musiktjänsterna utformar sina gratisversioner.

”Det som kommer att bli viktigast är fullfjädrade partnerskap mellan skivbolag, artister och plattformarna som finjusterar hur gratismodellerna fungerar”, svarar skivbolaget Universals digitala chef Michael Nash på Di Digitals fråga.

Samtidigt hyllar Universalchefen svenska Soundcloud, som nyligen lanserade en prenumerationstjänst där skivbolagen enligt honom får mer inflytande över vilket material som erbjuds för gratislyssning.

”Erbjudandet från Soundcloud erbjuder rättighetshavarna större ansvar över hur de ska gå ihop med musiktjänsten och vilket material som ska marknadsföras”, säger Michael Nash.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera