Under 2015 drog den digitala musikmarknaden in 54 miljarder kronor, en ökning med 10 procent mot 2014. Detta enligt branschorganisationen International Federation of the Phonographic Industrys (IFPI) sammanställning.
Den digitala musikkonsumtionen, genom till exempel streamingtjänster eller nedladdningar, stod för 45 procent av de globala intäkterna och blev för första gången större än albumförsäljningen över disk.
”2015 var avstampet. Jag tror att musikindustrin har tagit sig ur den digitala transformationen framgångsrikt. Framtiden ser ljus ut”, säger Sony-chefen Edgar Berger under en presskonferens.
Den marknad som Spotify en gång skapade, streamingmarknaden, växte med 45 procent förra året. På den amerikanska marknaden fördubblades nästan strömningarna av musik. Ökningen med 93 procent beror antagligen till stor del på Apple Musics intåg på marknaden.
Musikindustrin har tagit sig ur den digitala transformationen.
”Det råder ingen tvekan om att strömmad musik är kärnan i vår branschs framtid”, säger Edgar Berger.
Samtidigt riktar branschen udden mot Youtube och andra tjänster där användarna själva kan ladda upp licensskyddat material.
Enligt IFPI betalade de 900 miljoner användarna av Youtube och liknande tjänster 634 miljoner dollar för musik under 2015, vilket är betydligt mindre än de som betalar en prenumeration.
De omkring 68 miljoner prenumeranter uppskattas betala för tjänster som Spotify eller Apple Music står däremot för 2 miljarder dollar i intäkter, enligt IFPI.
Spotifys modell – att både erbjude en annonsfinansierad tjänst och en premiumversion som kostar pengar varje månad – har inte alltid gått hem hos skivbolagen, som föredrar mer lönsamma varianter. Nu efterlyser branschen mer inflytande över hur musiktjänsterna utformar sina gratisversioner.
”Det som kommer att bli viktigast är fullfjädrade partnerskap mellan skivbolag, artister och plattformarna som finjusterar hur gratismodellerna fungerar”, svarar skivbolaget Universals digitala chef Michael Nash på Di Digitals fråga.
Samtidigt hyllar Universalchefen svenska Soundcloud, som nyligen lanserade en prenumerationstjänst där skivbolagen enligt honom får mer inflytande över vilket material som erbjuds för gratislyssning.
”Erbjudandet från Soundcloud erbjuder rättighetshavarna större ansvar över hur de ska gå ihop med musiktjänsten och vilket material som ska marknadsföras”, säger Michael Nash.