Hoppa till innehållet

Pensionsfonderna missade internetboomen

De nordiska riskkapitalbolagen som investerar i unga teknikföretag har tjänat miljarder på de senaste årens internetboom. Men först nu hakar de svenska pensionsfonderna på rallyt.

Hans Otterling och Pär-Jörgen Pärsson på Northzone ett av venturebolagen som lyckats väl med sina investeringar sedan år 2000.
Hans Otterling och Pär-Jörgen Pärsson på Northzone ett av venturebolagen som lyckats väl med sina investeringar sedan år 2000.Foto: Jesper Frisk

Riskkapitalbranschen är knappast känd för sin öppenhet. När det gäller de så kallade venture capital-fonderna, som investerar i unga teknikbolag, är det sällan andra än investerarna som känner till avkastningen.

Men nu har samarbetsorganisationen Nordic Venture Network tagit fram ett index för de nordiska fonderna.

”Det finns ett stort inslag av statliga investerare och pengar som går till inkubatorer och liknande. Därför är det viktigt att visa vad det ger”, säger Erik Johansson, partner på Nordic Investment Solutions.

De senaste 15 åren, från år 2000, har de största nordiska riskkapitalfonderna avkastat i snitt 13,2 procent per år (IRR) vilket slår börsens småbolagsindex som stigit i snitt 12,8 procent under samma tid. Eftersom undersökningen även innehåller nystartade fonder som i början kostar mer är det troligt att avkastningen när alla vinster är realiserade kan vara uppemot 20 procent, enligt Nordic Venture Network.

”Jag är inte särskilt förvånad över de starka siffrorna eftersom jag vet att det går bra för oss. Det växer fram ny teknik och nya affärsmodeller, som till skillnad från år 2000, leder till riktiga bolag med riktiga intäkter”, säger Hans Otterling, partner på Northzone.

Efter IT-kraschen år 2000 valde många svenska pensionsförvaltare, däribland de statliga AP-fonderna, att inte investera i svenska riskapitalfonder. 

Ett undantag är Skandia som hela tiden fortsatt att investera i venture-industrin.

”Det handlar om ett grundläggande beslut: Vi tror inte att man kan tajma marknaden i den här typen av investeringar. Man ska inte kliva in och ut”, säger Roger Johansson, ansvarig för Skandias investeringar i venture capital.

Läs mer: Superinvesteraren: "Börjar kännas farligt"

Det är först de senaste två-tre åren som flera av de statliga AP-fonderna och andra svenska pensionsförvaltare återvänt till tekniksektorn.

”Det är roligt att det kommer in fler. Runt millenieskiftet kom det in för mycket kapital för snabbt vilket gjorde att avkastningen inte blev så bra. I dag är det annorlunda. Det finns mycket fler investeringsobjekt och de enda fonderna som är kvar är de som gjort bra resultat under lång tid”, säger Roger Johansson.

Det nya riskkapitalindexet visar att de allra flesta fonder går med vinst, 75 procent är på plus redan efter tre år. Värdeskapandet sker främst från vissa bolag som lyckas riktigt bra, likt Spotify där svenska Northzone och Creandum investerat. 40 procent av all vinst de senaste 15 åren kommer från 8 bolag.

”Det är ändå förhållandevis många vinnare. Den vanliga uppfattningen är annars att man antingen träffar rätt fond eller förlorar alla pengar. Vi kan visa att de flesta går plus”, säger Erik Johansson.

Fotnot: Undersökningen omfattar Conor, Seed Capital, Creandum, Sunstone Capital, Northzone, Verdane, Open Ocean och Viking Ventures. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera