Hoppa till innehållet

Miljonerna regnar över getspelet från Skövde 

Antalet nedladdningar av svenskutvecklade Goat Simulator ökade med över 500 procent i december. Bakom spelet står Skövdebolaget Coffee stain studios, som räknar med en omsättning på mer än 100 mkr år 2015.

Anton Westbergh, vd för spelbolaget Coffee stain studios.
Anton Westbergh, vd för spelbolaget Coffee stain studios.Foto: Nicke Johansson

Vem hade kunnat tro att ett getspel från Skövde skulle bli årets stora framgångssaga i spel-Sverige?

Spelet Goat Simulator släpptes redan 2014 men låg och nafsade på topp-tio listor över de populäraste betalspelen i nästan alla länder under julen. Och julhelgen har inneburit ännu en försäljningsrusch för utvecklaren Coffee stain studios. 

”Det är så sjukt att spelet fortfarande säljer så bra. Det släpptes i april 2014 och det fortsätter att sälja även i år. Vi trodde aldrig att det skulle bli en så långlivad grej”, säger Anton Westbergh, vd och medgrundare på Coffee stain studios.  

Antalet nedladdningar av spelet ökade med mellan 500 och 600 procent i december, jämfört med månaden innan. Majoriteten av försäljningen skedde under julhelgen, säger Anton Westbergh.

”Det är en rätt fet topp den 25:e december. Våra intäkter på juldagen, om man jämför med två veckor innan, är kanske 7 gånger så stor”, säger Anton Westbergh. 

dvWGLcdI8o8

Det är inte ovanligt att nedladdningarna av spel och andra appar ökar markant kring jul. Det beror delvis på att många vill provköra sina nya julklappsprylar, delvis på de kampanjer som appbutikerna kör vid den tiden. Coffee stain studios har släppt flera versioner av Goat Simulator, men det är fortfarande originalspelet från 2014 som säljer bäst.

”Det blir jättespännande att se hur det utvecklar sig. Om man tittar rent intäktsmässigt så var 2015 ett bättre år än 2014, som ändå var året som spelet släpptes”, säger han. 

Omsättningen för Skövdebolaget, med ett 20-tal anställda, väntas landa på över 100 mkr för år 2015, en ökning med mer än 10 procent jämfört med året innan. Vinsten för året förväntas hamna på mellan 70 och 80 mkr, säger Anton Westbergh. 

Siffrorna är en 20-dubbling jämfört med bara 3 år sedan, då Coffee stain studios omsatte blott 5 mkr. 

Den något oväntade framgången har fått spelstudion att satsa mer resurser på att utveckla spelet.

”I och med att Goat Simulator fortfarande säljer så bra som det gör kommer vi att fortsätta att underhålla och jobba med spelet under hela 2016”, säger Anton Westbergh. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera