Hoppa till innehållet

Miljoninvestering ska ta Instabridge ut i världen

Svenska Instabridge tar in 3 miljoner dollar, motsvarande drygt 25 miljoner kronor, från Balderton Capital och Moor. Pengarna ska ta bolagets wifi-delnings-tjänst ut i världen.

Instabridges grundare Erik Tigerholm (till höger) och Niklas Agevik.
Instabridges grundare Erik Tigerholm (till höger) och Niklas Agevik.Foto: Instabridge

Problemet är lika bekant som omständigt: Du är på resande fot, datatrafik kostar skjortan och hotellets trådlösa nät fungerar inte. I tjänsten Instabridge finns information om mer än tre miljoner gratis wifi-nät i över 10 000 städer runt om i världen, utmärkta på en karta och med inloggningsuppgifter lagrade i appen.

“Jag brukar beskriva det som att vi bygger ett sim-kort för wifi”, säger medgrundaren Niklas Agevik till Di Digital.

Bolaget tog in en miljon dollar i kapital från Creandum i oktober 2014. Nu fylls kassan på med ytterligare 3 miljoner dollar, drygt 25 miljoner kronor, i en runda där Balderton Capital, Moor, Creandum och Swisscom Ventures deltar.

Vi bygger en tjänst som folk i stora delar av världen kommer vara helt beroende av. Jag är säker på att vi kommer kunna ta betalt för det på något vis.

Pengarna ska  användas för att bekosta expansion ut i världen. Framförallt länder där mobilnäten inte är lika väl utbyggda – och där datatrafik är betydligt dyrare – är högintressanta för bolaget, säger Niklas Agevik.

“I Sverige har nästan världens bästa mobilnät, så vi är väldigt bortskämda med hög bandbredd och låga priser. Men i länder som Brasilien, Mexiko och Indien är vår produkt högintressant”, säger han.

I nuläget har Instabridge ungefär en miljon användare. Bolaget har fem anställda, men räknar med att ha ytterligare tio personer på plats till hösten. Planen är även att lämna kontorsplatsen på SUP46 i Stockholm för egna lokaler. Medgrundare tillsammans med vd Niklas Agevik är Erik Tigerholm, med titeln cto.

Än så länge har Instabridge inga intäkter. Det är dock en utmaning som Niklas Agevik tar med ro:

“Vi bygger en tjänst som folk i stora delar av världen kommer vara helt beroende av för att kunna använda sina mobiler eller surfplattor. Jag är säker på att vi kommer kunna ta betalt för det på något vis,” säger Niklas Agevik.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera