Hoppa till innehållet

Miljonklipp för Epidemic Sounds anställda

Musiklicensbolaget Epidemic Sound har stora expansionsplaner och kapital från Creandum i ryggen. Nu får bolagets anställda köpa aktier till ett vrakpris.

Epidemic Sounds Jan Zachrisson är en av bolagets fem grundare.
Epidemic Sounds Jan Zachrisson är en av bolagets fem grundare.Foto: Epidemic Sound

Med ett sorts Spotify för musiklicensering vill Epidemic Sound förenkla rättighetsprocessen för film- och tv-skapare.

Tanken är att den som behöver använda musik för kommersiellt bruk ska kunna välja musik hos Epidemic Sound, som äger rättigheterna till sin katalog. Detta utan att behöva rapportera in till rättighetsinnehavare som svenska Stim i något som brukar beskrivas som en invecklad process.

Det är ungefär ett så fördelaktigt pris som det går att få.

Medgrundaren Hjalmar Winbladh och riskkapitaljätten Creandum är bland de som tror på modellen. Creandum gick 2014 in med 35 Mkr i bolaget till en värdering på över 200 Mkr. Kursen var då 141 kronor per aktie.

Läs mer: Epidemic Sound tar upp kampen med Soundtrack Your Brand

Nu får bolagets anställda köpa aktier för 14,50 kronor, enligt handlingar som har inkommit till Bolagsverket. Det är alltså tio gånger billigare än kursen som Creandum investerade i och motsvarar en totalvärdering av bolaget på drygt 22 miljoner kronor.

”Det är ungefär ett så fördelaktigt pris som det går att få”, säger Epidemic Sounds medgrundare och styrelseordförande Jonas Zachrisson.

Det är drygt tio medarbetare som har köpt aktier i denna omgång, meddelar han och utesluter inte fler nyemissioner framöver.

”Det är nu vi kan göra det med en hyffsat sund värdering. Det är ingen summa jag skulle sälja bolaget för precis”, säger Jan Zachrisson.

Att affären sker genom en nyemission och inte teckningsoptioner beror på det svenska regelverket kring optioner, som enligt Jan Zachrisson gör det ”knepigt” att inrätta incitamentsprogram för anställda.

Läs mer: Regeringen vill förenkla optionsregler för startups

Epidemic Sound omsatte drygt 23 Mkr och räknar snart med att ha 50 Mkr i intäkter på löpande årsbasis. Mot slutet av 2016 vill bolaget vara lönsamt på månadsbasis. 

Någon försäljning eller börsnotering av bolaget är det inte tal om i närtid, enligt Jan Zachrisson.

”Vi har en bit kvar att springa. Det är nog tre till fem år kvar innan vi har kommit dithän att vi som grundare och Creandum känner att det känns okej. Vi ska göra av med Creandums pengar så smart som det går.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera