Hoppa till innehållet

Miljonregn över svensk robothandske

KTH-bolaget Bioservo utvecklar en robothandske tillsammans med Nasa och General Motors. Nu tar bolaget in 22 miljoner kronor från bland andra Börje Salming.

Bioservos vd Tomas Ward och bolagets grundare Johan Ingvast.
Bioservos vd Tomas Ward och bolagets grundare Johan Ingvast.Foto: Joey Abrait

Handsken hjälper människor med nedsatt handfunktion. Den känner av vad användaren vill göra och förstärker greppet om exempelvis en hammare eller ett vattenglas.

”Du kan hålla i ett verktyg som väger två kilo utan att tappa det, och du kan hålla i ett ägg utan att krossa det. Kraften tillförs proportionerligt”, säger Tomas Ward, vd för Bioservo till Breakit. 

Läs mer: Stanford tar robotforskningen till havet

Bolaget, som grundades 2006 av forskare från KTH, tar nu in 22 miljoner kronor i riskkapital. Bland investerarna finns Håkan Björklund, tidigare vd för läkemedelsbolaget Nycomed, och de tidigare hockeyproffsen Börje Salming och Fredrik Olausson, skriver Breakit.

Håkan Björklund sålde Nycomed till japanska Takeda för 85 miljarder kronor 2011 och gör idag investeringar via företaget Tellacq, tillsammans med en grupp andra privatinvesterare.

Idag är Arbetsförmedlingen Bioservos största kund då handsken används för att hjälpa skadade återgå till sina arbeten. Nu ska Bioservo utveckla en motsvarande produkt för tillverkningsindustrin, något man gör i samarbete med General Motors och Nasa. I juli rapporterade Techcrunch om samarbetet.

Bioservo omsatte förra året 11 miljoner kronor och gjorde en förlust på 7 miljoner.

Läs mer: Så klarar vi en robot-revolution

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera