Hoppa till innehållet

Min doktor sluter första avtalet med offentlig vård

Min doktor ska avlasta Hallands akutsjukvård under sommarmånaderna. Det är den digitala vårdcentralens första avtal med den offentliga vården.

Avtalet innebär att Region Halland kan erbjuda patienter som inte bedöms vara i behov av akut specialistvård ett digitalt läkarbesök genom Min doktor. På så sätt ska akutsjukvården, i ett län som närmare dubblar sin befolkning på sommaren, kunna få avlastning.

”Målsättningen har hela tiden varit att nå den offentliga vården. Vi känner att vi kan vara ett vara ett komplement för samhället också och inte bara ett alternativ för den enskilde patienten”, säger Charlotta Tönsgård, vd för Min doktor.

Hon ser samarbetet som en kvalitetsstämpel för den digitala vården och en möjlighet att visa att man är just ett komplement och inte en konkurrent.

”Även om avtalet inte är så stort i siffror och volymer så är det ett viktigt steg för oss. Och det är stort att landstingen öppnar upp för nya sätt att angripa sina utmaningar”, säger Charlotta Tönsgård.

Läs mer: Hon blir vd för Min doktor

Under måndagen slöt Min doktor också ett avtal med privata Wetterhälsan, som ingår i Vårdval jönköping.

Min Doktor är inte den enda aktören inom e-hälsovård i Sverige. En annan aktör är Kry, som sedan tidigare har skrivit avtal med bland annat region Jönköping. Charlotta Tönsgård utesluter inte att det kommer avtal med fler landsting framöver.

”Vi får propåer från både offentliga och privata aktörer och vi är intresserade av att hitta lösningar som når ut till hela svenska folket."

Eva Osvald Gustafsson, direktör för Framtidsarbetet Region Halland, ser den digitala vården som ett komplement till besök på länets vanliga vårdcentraler i sommar.

"Det ökar tillgängligheten och valfriheten till vård och är ett bra tillfälle att testa de möjligheter som den nya digitala tekniken ger”, säger hon.

Samarbetet är tidsbegränsat och pågår fram till slutet av augusti.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera