Innan den digitala vårdcentralen Min Doktor (NTL) tog in en ny runda riskkapital för att ge sig ut i Europa ville bolaget stuva om i ledningen.
Charlotta Tönsgård, Min Doktors vd sedan 2015, fick sparken på dagen i december. Bolaget tog in bryggfinansiering och i maj tog Min doktor in 218 miljoner kronor.
Pengarna kom bland annat från riskkapitalbolaget EQT Ventures (NTL) och Avito-grundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL). Samtidigt lämnade den tidigare ordföranden Christian W Jansson, som vid sidan om detta uppdrag även var ordförande för statliga Apoteket.
Läs mer: Kritiserad storägare tvingas bort från nätdoktor
Nu har Min Doktor hittat en ny vd. Laurens Leurink, som tidigare bland annat varit verksamhetschef på Booking.com och lett hotellsajtens expansion utanför Europa, tar över chefsposten på Min doktor den 11 september.
”Jag ser fram emot att börja”‚ säger han till Di Digital.
Nederländska Booking.com är i dag bland den amerikanska börsjätten Pricelines största varumärken. Priceline köpte Booking.com 2005 och koncernen omsatte i fjol cirka 90 miljarder kronor.
Kees Koolen, en av medgrundarna till bokningssajten, var också med och grundade Min doktors storägare EQT Ventures.
Laurens Leurinks ska nu få Min Doktor att växa i Sverige och samtidigt expandera utomlands.
”Digitaliseringen av primärvård funkar i omkring 60 procent av fallen. Det är den främsta lärdomen vi tar med oss från den svenska marknaden. Det är kärnan i det Min doktor ska implementera i olika europeiska länder”, säger Laurens Leurink.
Det finns en skepsis bland utövare om vårdkvaliteten via till exempel en smartphone. Vad säger du till dem?
”En del av dem har rätt. Det är mycket viktigt att se begränsningarna som finns i systemet i dag. Samtidigt har jag talat med läkare som anser att en del av arbetet som vår app gör motsvarar deras mest repetitiva uppgifter. Jag hör också att om man automatiserar den processen utan att använda sig av läkarens dyra och värdefulla tid så tar man bort en massa ineffektiviteter.”
Konkurrens är bra för vår användarbas
Min doktor studerar sex olika europeiska länder för att se vilka marknader bolaget borde inta härnäst. Den nya vd:n vill dock inte säga vilka länder det rör sig om.
Er tidigare vd fick sparken och det tog cirka nio månader att hitta en ersättare. Hur ser du på turbulensen inom bolaget?
”Vi har samtalat under en längre tid så det tog egentligen inte särskilt lång tid. Jag tror att EQT och de tidigare investerarna var måna att hitta någon med erfarenhet av en internationell expansion.”
”På den här nivån tar det generellt fyra till åtta månader att rekrytera en ny vd. Det är min erfarenhet. Men för ett relativt ungt företag är det viktigt att hitta nytt ledarskap så snabbt som möjligt.”
Läs mer: Hon fick sparken från Min Doktor: ”Jag vägrar kompromissa om mina värderingar”
På den svenska hemmamarknaden har Min Doktor konkurrens.
Det digitala vårdbolaget Kry värderades i somras till 1 miljard kronor i samband med att Accel investerade i bolaget. Min doktor värderades å sin sida till drygt 650 miljoner kronor i maj.
”Konkurrens är bra för vår användarbas. Vi skapar en ny marknad och det finns inte många liknande aktörer i andra länder eller i Sverige. Vi presenterar konceptet för konsumenterna vilket är en fördel. Det är för tidigt att säga vilken modell som kommer att vinna, men tittar på varandra och lär av varandra”‚ säger Laurens Leurink.
I fjol ökade Min Doktors omsättning cirka fem gånger till knappt 34 Mkr med ett förlustresultat på 42 Mkr. Kry omsatte i sin tur drygt 3 Mkr med förluster på 18 Mkr.
Laurens Leurink vill inte kommentera vad Min doktor kan tänkas omsätta i år.