Hoppa till innehållet

Ministern: Ersättningen till digitala vårdcentraler ska sänkas

Sjukvårds- och folkhälsoministern Gabriel Wikström ställer sig positiv till digitala vårdcentraler men anser att ersättningssystemet måste ändras. ”Dagens ersättningssystem gör incitamenten för höga för att öppna digitala vårdcentraler.”

Idrotts-, social- och folkhälsominister Gabriel Wikström (S) vill att Sverige ska bli världsbäst på e-hälsa till 2025.
Idrotts-, social- och folkhälsominister Gabriel Wikström (S) vill att Sverige ska bli världsbäst på e-hälsa till 2025.Foto: Erik Nylander/ TT

Gabriel Wikström (S) är ansvarig minister för idrott, sjukvård och folkhälsa i Sverige. Därav hamnar digitaliseringen av sjukvården på hans bord.

”Vår generation och den som kommer efter oss är vana att leva våra liv på nätet. Att inte digitalisera vården för att ligga i takt med resten av samhället kommer att skapa en  förtroendeklyfta och därför är utvecklingen mot digitala vårdcentraler helt rätt. Men med den utvecklingen uppkommer det en hel del problem”, säger Gabriel Wikström.

De digitala vårdcentralerna, som drivs av startupbolag som Min Doktor (NTL) och Kry (NTL), har nyligen kritiserats av bland annat företrädare för läkarkåren för att vara för kostsamma för samhället. Enligt patientlagen från 2015 kan patienter söka vård varsomhelst i Sverige. 

Den här ersättningsnivån gör det väldigt lönsamt att öppna en digital vårdcentral och få marginal på besöken.

När Jönköpings landsting likställde digitala vårdbesök med läkarbesök blev det möjligt för Kry och Min Doktor att, med hjälp av en samarbetspartner i länet, ta emot patienter från hela landet. Kritiken baseras på att ersättningen, som patientens hemmalandsting betalar, är mer än vad digitala vårdcentraler borde ta betalt, eftersom digital vård är billigare. 

”Vi har ersättningssystem och regelverk som inte riktigt har hängt med i utvecklingen”, säger Gabriel Wikström.

”Den här ersättningsnivån gör det väldigt lönsamt att öppna en digital vårdcentral och få marginal på besöken.” 

Läs även: Kry: ”Onlinevård är inte dyrare än fysisk vård” 

Enligt Gabriel Wikström behöver lagen inte nödvändigtvis förändras däremot ersättningssystemet, vilket är något som Sveriges kommuner och landsting, SKL, redan har börjat utvärdera.

”Att ändra ersättningssystemet kommer att gå mycket fortare än att ändra nationella regelverk. Problemet här är egentligen inte att det finns privata initiativ utan problemet är att det offentliga inte har gjort det här långt tidigare.”

Min Doktor och Kry har tillsammans tagit in 190 miljoner kronor i riskkapital. Bland investerarna finns riskkapitalbolagen Creandum (NTL), Index Ventures (NTL), EQT Ventures (NTL) samt entreprenörerna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL), grundare av ryska Avito. 

Problemet här är egentligen inte att det finns privata initiativ utan problemet är att det offentliga inte har gjort det här långt tidigare.

Ersättningssystemet, som enligt Gabriel Wikström ska vara på plats inom några år, kommer att minska intäkterna för de digitala vårdcentralerna.

Även patientsäkerheten har varit en brinnande fråga när det gäller kritiken mot Kry och Min Doktor. De har bland annat anklagats för att öka antibiotikaförskrivningen, eftersom de inte gör fysiska undersökningar. Det här är däremot något som Gabriel Wikström tror att man kommer tillrätta med genom ändringar i ersättningssystemet.

”Om det finns incitament att behandla så många patienter som möjligt över en dag, då finns det en risk att man bygger in ett intresse som gör att man inte tar lika stor hänsyn till patientsäkerheten. Och särskilt om verksamheten är så ny att man inte riktigt vet hur man ska hantera den. Med ett ersättningssystem som är anpassat för digitala lösningar då kan man också förbättra säkerheten.”

”Det här ju avarter och problem som är till för att lösas men huvudinriktningen är bra.”

Läs även: Halv miljard till digital vård 2016 

Regeringen har som mål att göra Sverige till det bästa landet i världen inom e-hälsa år 2025. Enligt Gabriel Wikström borde Sverige ha alla möjligheter att nå målet.

”Vi har bland de bästa förutsättningarna för att göra det. Vi borde vara bäst redan idag men jag tycker inte riktigt att vi är det. Vi har ännu inte lyckats samordna våra processer och peka ut en riktning”, säger Gabriel Wikström.

Enligt Gabriel Wikström har ett av problemen varit att det finns väldigt många aktörer i sektorn, från kommuner och landsting till branschorganisationer och privata vårdgivare, och de har saknat en gemensam handlingsplan. 

”Ta bara investeringar i nya IT-system. Dessa har ju skett i olika takt i olika landsting. Nu börjar man samordna sig, vilket är bra.” 

Vi borde vara bäst redan idag men jag tycker inte riktigt att vi är det.

För att nå målet att bli världens bästa land inom e-hälsa har regeringen satt upp en handlingsplan där det bland annat ingår en samarbetsorganisation för att tydliggöra ansvarsområden och se till att visionen blir verklig.

”Staten ska vara den ledande aktören som ska ange en inriktning och ansvara för att koordinera de här aktörerna”, säger Gabriel Wikström.

Läs mer: 7 startupbolag som vill digitalisera vården
Foto:
Från vänster topp: Kry, Competencer, Doctrin och Visiba.

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera