Hoppa till innehållet

Ministern: ”Techvärlden kan minska samhällsklyftorna”

Samordningsministern Ibrahim Baylan öppnar för att sätta sin delegation på Niklas Adalberths Norrsken: ”Det är viktigt att använda digitala hjälpmedel för att minska klyftorna i samhället”.

Bild: Jesper Frisk

Energi- och samordningsministern Ibrahim Baylan (S) fick vid årsskiftet uppgiften att minska klyftorna i samhället. Till sitt förfogande har han 100 miljoner öronmärkta skattekronor, som bland annat ska användas för att utreda hur digital innovation kan bidra till ett mer jämställt Sverige.

Resultatet av svenska myndigheters digitalisering har varit blandad. Ett lyckat exempel är Skatteverket, som framgångsrikt lyckats införa digital deklarering. Andra har lyckats sämre. 

”Jämfört med vissa andra länder ligger Sverige efter. Den digitala utveckling har gått mycket snabbare i exempelvis Danmark. Hittills har det inte gjorts ett ordentligt försök i Sverige, men bättre sent än aldrig”, säger Ibrahim Baylan.

Läs även: Svensk startup bygger blockkedja för bostadsköp

Ibrahim Baylan besökte startup-huben Norrskens, där han i ett möte med dess grundare Niklas Adalberth (NTL) och vd Erik Engellau-Nilsson, diskuterade hur digital innovation kan minska samhällsklyftorna.

Foto: Jesper Frisk

Niklas Adalberth visar Ibrahim Baylan runt på Norrsken. Foto: Jesper Frisk. 

Stiftelsen Norrsken (NTL) har närmare 75 bolag som sitter i de gamla spårvagnshallarna i centrala Stockholm. Stiftelsen startades av Klarna-grundaren Niklas Adalberth och har som syfte att föra samman välgörenhetsbolag med techbolag för att de tillsammans ska hitta lösningar på samhällsproblem.

Läs även: Nu öppnar Norrsken dörrarna för startupbolagen 

Som en del av sitt uppdrag skall Ibrahim Baylans sätta samman en delegation med uppgiften att långsiktigt bygga nätverk mellan civilsamhället, offentliga aktörer och forskarvärlden.  

”Jag tror att det finns en enorm potential som man inte har tagit tillvara på. Speciellt i kopplingen mellan det digitala och det sociala. Områden där digitala tjänster kan ha en roll att spela är inom matchning på arbetsmarknaden, inom utbildning och en rad andra områden”, säger Ibrahim Baylan.

Den digitala utveckling har gått mycket snabbare i exempelvis Danmark.

Två av bolagen som ministern träffade på Norrsken var Just Arrived (NTL) och Welcome App (NTL). Just Arrived vill hjälpa nyanlända in på arbetsmarknaden och Welcome App arbetar för att minska segregationen genom att minska avstånden mellan allmänheten och nyanlända genom en app.

Ibrahim Baylan ser positivt på det som Norrsken försöker skapa och öppnar för att rent fysiskt basera sin delegation i stiftelsens lokaler.

”Det är absolut inget löfte men det vore intressant att lära sig från bolagen som sitter här”, säger Ibrahim Baylan.

Niklas Adalberth har hittills investerat 170 Mkr i Norrskens stiftelse. Även han är positiv till att skapa en brygga till politiken. 

”Jag tycker det är en jättebra idé. Vi kan rätt lite om politik här så det skulle definitivt vara intressant att ha dem under vårt tak”, säger Niklas Adalberth. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera