Malmöbolaget Mionix utvecklar hårdvara för spelindustrin. Bland produkterna finns datormöss, tangentbord, headset och musmattor.
”Gamingmarknaden är enorm och växer globalt med 25 procent om året, men ingenting har hänt med utrustningen. Det är samma svarta trista utrustning som inte har utvecklats på tio år. Vår vision är att skapa en större skrivbordsupplevelse som ligger mer i tiden där design, innovation och färg är centralt”, säger Carl Silbersky.
Det är samma svarta trista utrustning som inte har utvecklats på tio år
Mionix grundades 2008. Tillsammans med Hampus Jakobsson och Magnus Kenneby investerade Carl Silbersky i Mionix relativt tidigt och i mitten av 2014 tog Carl Silbersky över vd-posten. Då jobbade 10 personer i bolaget, som omsatte 9 Mkr och gjorde en förlust på drygt 2,3 Mkr.
Läs mer: "Det är skönt att kunna cykla till sina bolag"
Carl Silbersky skalade snabbt ner antalet anställda till tre – en vd, en säljare och en ekonomichef – för att sedan bygga om bolaget från grunden.
Bland annat gjorde Mionix en Kickstarter-kampanj för att finansiera arbetet med sin smarta mus, Mionix QG, som har inbyggda sensorer och kan känna av och registrera hur spelarens hjärtfrekvens och hud uppför sig. Det ger spelaren möjligheten att förstå när, var och hur han eller hon reagerade i spelet.
"Att utveckla och sälja hårdvara binder upp kapital. Vi har fört diskussioner med några riskkapitalbolag, men träffade kanske inte rätt aktör. Så istället vände vi bolaget till lönsamhet och med en tillväxt på 130 procent i år helt på egen hand och utan riskkapital, säger Carl Silbersky.
Med två månader kvar på räkenskapsåret 2015/16 ser Mionix ut att omsätta 23 Mkr och göra ett nollresultat.
”E-sport har gått från att vara något som ett fåtal tittade på och sysslade med till att bli en mainstreamsport som är bland de snabbast växande i världen i dag. Nästa år räknar jag med att vi ska omsätta mellan 75 och 100 miljoner kronor”, säger Carl Silbersky.
Istället för att ta in riskkapital har Carl Silbersky börjat titta på möjligheten att börsnotera Mionix, sannolikt under 2017.
”Just nu sonderar vi terrängen, vi är ett konsumentbolag med kunder som har stark tilltro till oss och våra produkter så en notering passar oss ganska bra”, säger han.
I samband med noteringen räknar Carl Silbersky med att behöva ta in kapital.
"Vi når break even i år och jag ser att vi kommer att fortsätta växa i en ännu snabbare takt under 2016 och 2017, samtidigt som vi förbättrar vår marginal. En notering säkerställer att vi kan fortsätta växa med 100–200 procent per år, och gör det möjligt att sprida ägandet bland personal och andra som visat intresse."
Beats och Urbanears är bra exempel på hur man parar design med mode och teknik
Mionix har distributionsavtal med aktörer på 40 marknader, där USA är den största. Enligt Carl Silbersky ligger bolagets möjlighet i att kombinera teknik och design.
”Tekniskt finns det många bra hårdvarubolag för konsumentprodukter där ute, men de har osäljbara produkter eftersom det de bygger är så fult. Där är Beats och Urbanears bra exempel på hur man parar design med mode och teknik”, säger Carl Silbersky.
Minoix har 18 anställda, varav 8 i Sverige.
Läs mer: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen