Hoppa till innehållet

Missade du förra veckans Female Founders? Här är bilderna

Den 23 maj hölls premiären av Di Digital Female Founder. Här är bilderna och filmklippen från eventet som samlade över 200 personer i publiken.

Helena Samsioes Globhe vann pitchtävlingen. Övriga pitchbolag: Lysa, Light Flex Sweden och Dashl.
Helena Samsioes Globhe vann pitchtävlingen. Övriga pitchbolag: Lysa, Light Flex Sweden och Dashl.Foto: Jonas Eng

Female Founders slog upp dörrarna på Epicenter i Stockholm den 23 maj. Eventet organiserades för att hylla kvinnliga startupgrundare och investerare. 

Läs även: Premiär! Di Digital startar pitchevent för kvinnliga grundare

Fyra bolag pitchade på Female Founders: Globhe (NTL), Dashl (NTL), Lysa (NTL) och Light Flex Sweden (NTL).

Foto: Jonas Eng.

Helena Samsioe pitchar sitt bolag Globhe: ”Vi brukar kallas för ett Uber för drönare.”

Läs även: Hennes drönarbolag levererar blod i Rwanda
 Foto: Jonas Eng.

Medgrundaren Nina Akbari pitchar Dashl på scen: ”Vi satsar på organisk tillväxt och marknadsför oss på sociala medier.”

Läs även: Dashl vill digitalisera skönhetsbranschen

Foto: Jonas Eng.

Emilie Andersson pitchar för Lysa: ”Vi lanserade i april och förvaltar nu 100 miljoner kronor.”

Läs även: ”Svenska sparare är redo för robotrådgivning”

Foto: Jonas Eng.

Victoria Bäcksin på Light Flex Technology: ”Vi gör ljuset intelligent.”

Läs även: Hon vill få dina kläder att lysa i mörkret

Juryn bestående av representanter från några av Sveriges viktigaste riskkapitalbolag valde sedan ut två bolag som gick vidare till en andra omgång.

Foto: Jonas Eng.

Från vänster: Sara Resvik, Industrifonden, Anna Söderholm, Almi Invest, Sara Wimmercranz, Backing Minds, Lena Apler, Collector Ventures, och Ashley Lundström, EQT Ventures.

Globhe och Dashl blev utvalda av juryn och fick därefter besvara frågor från publiken. 

Foto: Jonas Eng

Rappa svar från Helena Samsioe och Nina Akbari.

Publiken röstade sedan fram det startupbolag som de ville se på tävla om 1 miljon kronor på Di Digital Startup Tour i höst. Drönarbolaget Globhe gick vinnande ut ur röstningen. 

Foto: Jonas Eng

De pitchande startupbolagen fick ett pass vardera av Epicenter vilket gör det möjligt för dem att arbeta på ett av alla Google for Entrepreneurs hubbar runt om i världen.

Läs även: Hett drönarbolag kammade hem pitchseger

Förutom pitcherna hade Female Founders flera inflytelserika gäster på scen. Collector-grundaren Lena Apler och Backing Minds Sara Wimmercranz berättade om sina erfarenheter att starta varsitt framgångsrikt företag och numera arbeta med investeringar i andra startupbolag.

Foto: Jonas Eng.

”Ojämställda portföljer blir ett avkastningsproblem”, säger Sara Wimmercranz.

Läs även: Nio av tio techinvesteringar går (fortfarande) till män

En av anledningarna till att Female Founders organiserades är för att en majoritet av kapitalet till techbolag går till manligt grundade bolag. Det här är ett problem som delvis förklaras genom att många investerare är män.

Läs även: ”Därför lyfter vi fram kvinnliga grundare”

Det var över 200 gäster som trängdes i Epicenters lokaler varav flera investerare. Bland annat fanns Kerstin Cooley på riskkapitalbolaget Moor i publiken. 

Spotify-veteranen Mengmeng Du var även hon en gäst på Female Founders. Mengmeng Du har efter att ha arbetet på stora startupbolag de senaste åren bestämt sig för att starta ett eget bolag GetGeek, vilket hon berättade om på scen.

Foto: Jonas Eng.

Mengmeng Du berättar om vikten av nätverk och sin resa från Spotify till GetGeek.

Läs även: Spotify-tungviktare vill bygga bolag på egen hand

Di Digitals läsare har även röstat om vem som är årets viktigaste kvinnliga grundare. Över 2 500 röster lades och flest röster fick Collector-grundaren och superinvesteraren Lena Apler. 

Läs även: Lena Apler är årets Female Founder: "Är man säker på sin idé är det bara att ta för sig"

För att se hela Female Founders i efterhand finns inspelningen på Di Digitals Facebook-sida. För fler bilder, sök på #femalefounders_se på Twitter och Instagram.


Läs även: Dags att anmäla sig till Startup Tour 2017
Foto:
Efter fjolårets succé är det nu premiär för andra året av Di Digitals pitchevent Startup Tour. Nu öppnas portarna för alla startupbolag som vill ansöka om att pitcha på scen.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera