Hoppa till innehållet

Missade du förra veckans Female Founders? Här är bilderna

Den 23 maj hölls premiären av Di Digital Female Founder. Här är bilderna och filmklippen från eventet som samlade över 200 personer i publiken.

Helena Samsioes Globhe vann pitchtävlingen. Övriga pitchbolag: Lysa, Light Flex Sweden och Dashl.
Helena Samsioes Globhe vann pitchtävlingen. Övriga pitchbolag: Lysa, Light Flex Sweden och Dashl.Foto: Jonas Eng

Female Founders slog upp dörrarna på Epicenter i Stockholm den 23 maj. Eventet organiserades för att hylla kvinnliga startupgrundare och investerare. 

Läs även: Premiär! Di Digital startar pitchevent för kvinnliga grundare

Fyra bolag pitchade på Female Founders: Globhe (NTL), Dashl (NTL), Lysa (NTL) och Light Flex Sweden (NTL).

Foto: Jonas Eng.

Helena Samsioe pitchar sitt bolag Globhe: ”Vi brukar kallas för ett Uber för drönare.”

Läs även: Hennes drönarbolag levererar blod i Rwanda
 Foto: Jonas Eng.

Medgrundaren Nina Akbari pitchar Dashl på scen: ”Vi satsar på organisk tillväxt och marknadsför oss på sociala medier.”

Läs även: Dashl vill digitalisera skönhetsbranschen

Foto: Jonas Eng.

Emilie Andersson pitchar för Lysa: ”Vi lanserade i april och förvaltar nu 100 miljoner kronor.”

Läs även: ”Svenska sparare är redo för robotrådgivning”

Foto: Jonas Eng.

Victoria Bäcksin på Light Flex Technology: ”Vi gör ljuset intelligent.”

Läs även: Hon vill få dina kläder att lysa i mörkret

Juryn bestående av representanter från några av Sveriges viktigaste riskkapitalbolag valde sedan ut två bolag som gick vidare till en andra omgång.

Foto: Jonas Eng.

Från vänster: Sara Resvik, Industrifonden, Anna Söderholm, Almi Invest, Sara Wimmercranz, Backing Minds, Lena Apler, Collector Ventures, och Ashley Lundström, EQT Ventures.

Globhe och Dashl blev utvalda av juryn och fick därefter besvara frågor från publiken. 

Foto: Jonas Eng

Rappa svar från Helena Samsioe och Nina Akbari.

Publiken röstade sedan fram det startupbolag som de ville se på tävla om 1 miljon kronor på Di Digital Startup Tour i höst. Drönarbolaget Globhe gick vinnande ut ur röstningen. 

Foto: Jonas Eng

De pitchande startupbolagen fick ett pass vardera av Epicenter vilket gör det möjligt för dem att arbeta på ett av alla Google for Entrepreneurs hubbar runt om i världen.

Läs även: Hett drönarbolag kammade hem pitchseger

Förutom pitcherna hade Female Founders flera inflytelserika gäster på scen. Collector-grundaren Lena Apler och Backing Minds Sara Wimmercranz berättade om sina erfarenheter att starta varsitt framgångsrikt företag och numera arbeta med investeringar i andra startupbolag.

Foto: Jonas Eng.

”Ojämställda portföljer blir ett avkastningsproblem”, säger Sara Wimmercranz.

Läs även: Nio av tio techinvesteringar går (fortfarande) till män

En av anledningarna till att Female Founders organiserades är för att en majoritet av kapitalet till techbolag går till manligt grundade bolag. Det här är ett problem som delvis förklaras genom att många investerare är män.

Läs även: ”Därför lyfter vi fram kvinnliga grundare”

Det var över 200 gäster som trängdes i Epicenters lokaler varav flera investerare. Bland annat fanns Kerstin Cooley på riskkapitalbolaget Moor i publiken. 

Spotify-veteranen Mengmeng Du var även hon en gäst på Female Founders. Mengmeng Du har efter att ha arbetet på stora startupbolag de senaste åren bestämt sig för att starta ett eget bolag GetGeek, vilket hon berättade om på scen.

Foto: Jonas Eng.

Mengmeng Du berättar om vikten av nätverk och sin resa från Spotify till GetGeek.

Läs även: Spotify-tungviktare vill bygga bolag på egen hand

Di Digitals läsare har även röstat om vem som är årets viktigaste kvinnliga grundare. Över 2 500 röster lades och flest röster fick Collector-grundaren och superinvesteraren Lena Apler. 

Läs även: Lena Apler är årets Female Founder: "Är man säker på sin idé är det bara att ta för sig"

För att se hela Female Founders i efterhand finns inspelningen på Di Digitals Facebook-sida. För fler bilder, sök på #femalefounders_se på Twitter och Instagram.


Läs även: Dags att anmäla sig till Startup Tour 2017
Foto:
Efter fjolårets succé är det nu premiär för andra året av Di Digitals pitchevent Startup Tour. Nu öppnas portarna för alla startupbolag som vill ansöka om att pitcha på scen.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera