Mitigram (NTL) kan beskrivas som en kommunikationsplattform för banker och exportföretag, tänkt att användas i förhandlingar om säkring och finansiering av internationell handel, exempelvis exportkrediter. Sedan betaversionen, som släpptes med en handfull pilotkunder som Ericsson, Volvo, Nordea och Swedbank för drygt ett år sedan, har Mitigram nu lockat till sig över 20 banker, sju storbolag och två exportkreditorgan.
”Vi har fått flera stora kunder både storbolag och internationella banker så vi har gjort väldigt bra nätverksexpansion och det börjar verkligen ta fart”, säger medgrundaren och vd:n Marjon Wohlen.
Nu har våra kunder kommit till den fasen att de vill börja titta på datan och därför tar vi nu fram nya lösningar tillsammans med våra kunder.
Med Mitigram vill hon bygga en öppen och webbaserad plattform för kontaktbyggande och prisförhandlingar mellan företag och finansiella institutioner. En exportör kan använda tjänsten för att skicka ut prisförfrågningar, hitta lämpliga bankkontakter och jämföra förslag. En bank kan hitta nya kunder och få en inblick i hur de egna offerterna står sig i konkurrensen. Och enligt Marjon Wohlen har hon sett att plattformen används flitigt av användarna.
”De har börjat använda chatten på plattformen mycket mer istället för att mejla vilket är roligt”.
Läs även: Prestigekunder testkör svenska Mitigram
Mitigram har däremot inte börjat omsätta några stora summor eftersom grundversionen av plattformen är gratis att använda. Vad bolaget ser som sin inkomstkälla framöver är att både kunna erbjuda kunderna nya tjänster och den marknadsintelligens som Mitigram skapar utifrån plattformen..
”Det här skapar data för marknaden som blir väldigt värdefull för våra klienter. Nu har våra kunder kommit till den fasen att de vill börja titta på datan och därför tar vi nu fram nya lösningar tillsammans med våra kunder, som de sedan kommer få betala för”, säger Marjon Wohlen.
Jag ser dem nästan mer som medgrundare än investerare.
Sammanlagt har bolaget tagit in cirka 11 miljoner sedan starten 2014. Mitigram tog tidigare i år in 5 miljoner kronor av riskkapitalbolaget Moor, som är Mitigrams hittills enda investerare.
”Jag ser dem nästan mer som medgrundare än investerare. De spelar också viktig roll i vår styrelse och vi har en väldigt delad syn på hur vi ska gå framåt och det betyder mer för mig än själva investeringarna”, säger Marjon Wohlen.
För nästa investeringsrunda som Mitigram planerar för första kvartalet 2017 vill bolaget ta in cirka 15 miljoner kronor.
”Vi tittar på investerare som verkligen tror på vår idé om att när man samlar alla de här bankerna och företaget på en plattform så kommer man också kunna tjäna pengar på både plattformen och den intelligens den skapar om marknaden i stort.”