Hoppa till innehållet

Mitigram växer med investering av Moor

Mitigram tog tidigare i år in 5 miljoner kronor av Moor. Kommunikationsplattformen med ett stort antal banker och storbolag som kunder har mer än fördubblat sin användarbas på ett år.

 

 

Marjon Wohlen är medgrundare och vd för Mitigram.
Marjon Wohlen är medgrundare och vd för Mitigram.

Mitigram (NTL) kan beskrivas som en kommunikationsplattform för banker och exportföretag, tänkt att användas i förhandlingar om säkring och finansiering av internationell handel, exempelvis exportkrediter. Sedan betaversionen, som släpptes med en handfull pilotkunder som Ericsson, Volvo, Nordea och Swedbank för drygt ett år sedan, har Mitigram nu lockat till sig över 20 banker, sju storbolag och två exportkreditorgan.

”Vi har fått flera stora kunder både storbolag och internationella banker så vi har gjort väldigt bra nätverksexpansion och det börjar verkligen ta fart”, säger medgrundaren och vd:n Marjon Wohlen.

Nu har våra kunder kommit till den fasen att de vill börja titta på datan och därför tar vi nu fram nya lösningar tillsammans med våra kunder.

Med Mitigram vill hon bygga en öppen och webbaserad plattform för kontaktbyggande och prisförhandlingar mellan företag och finansiella institutioner. En exportör kan använda tjänsten för att skicka ut prisförfrågningar, hitta lämpliga bankkontakter och jämföra förslag. En bank kan hitta nya kunder och få en inblick i hur de egna offerterna står sig i konkurrensen. Och enligt Marjon Wohlen har hon sett att plattformen används flitigt av användarna.

”De har börjat använda chatten på plattformen mycket mer istället för att mejla vilket är roligt”.

Läs även: Prestigekunder testkör svenska Mitigram

Mitigram har däremot inte börjat omsätta några stora summor eftersom grundversionen av plattformen är gratis att använda. Vad bolaget ser som sin inkomstkälla framöver är att både kunna erbjuda kunderna nya tjänster och den marknadsintelligens som Mitigram skapar utifrån plattformen..

”Det här skapar data för marknaden som blir väldigt värdefull för våra klienter. Nu har våra kunder kommit till den fasen att de vill börja titta på datan och därför tar vi nu fram nya lösningar tillsammans med våra kunder, som de sedan kommer få betala för”, säger Marjon Wohlen.

Jag ser dem nästan mer som medgrundare än investerare.

Sammanlagt har bolaget tagit in cirka 11 miljoner sedan starten 2014. Mitigram tog tidigare i år in 5 miljoner kronor av riskkapitalbolaget Moor, som är Mitigrams hittills enda investerare. 

”Jag ser dem nästan mer som medgrundare än investerare. De spelar också viktig roll i vår styrelse och vi har en väldigt delad syn på hur vi ska gå framåt och det betyder mer för mig än själva investeringarna”, säger Marjon Wohlen.

För nästa investeringsrunda som Mitigram planerar för första kvartalet 2017 vill bolaget ta in cirka 15 miljoner kronor.

”Vi tittar på investerare som verkligen tror på vår idé om att när man samlar alla de här bankerna och företaget på en plattform så kommer man också kunna tjäna pengar på både plattformen och den intelligens den skapar om marknaden i stort.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera