Hoppa till innehållet

Prestigekunder testkör svenska Mitigram

Med pengar från Angry Birds-miljardären Kaj Hed i ryggen vill Stockholmsbolaget Mitigram förändra hur storföretag och banker förhandlar. Nordea, DNB, Swedbank, Ericsson och Volvo är bland pilotkunderna.

Tanken med Mitigram kan vara svår att förstå för en utomstående. Bolagets medgrundare Marjon Wohlen är van vid att behöva förklara sin affärsidé både en och tre gånger.

“Det är inte direkt en konsumenttjänst. Men vi adresserar en av världens största marknader. Dessutom en som är både ineffektiv och använder gammaldags kommunikationsmetoder”, säger hon.

Förenklat kan Mitigram beskrivas som en kommunikationsplattform för banker och exportföretag, tänkt att användas i förhandlingar om säkring och finansiering av internationell handel.

Till exempel: Tänk ett svenskt pappersföretag som ska skeppa en stor sändning pappersmassa till Indien och vill försäkra sig om att de faktiskt får betalt.

“Det görs mängder med sådana affärer, precis hela tiden. Men förhandlingen sker typiskt sett via mejl eller över telefon och affärer förmedlas genom etablerade bankkontakter. Det finns ingen transparens i prissättningen. Det kan ta flera dagar att få ett prisförslag eller hitta en bank som kan ta på sig risken”, säger Marjon Wohlen.

Det finns ingen transparens i prissättningen. Det kan ta flera dagar att få ett prisförslag.

Med Mitigram vill hon bygga en öppen och webbaserad plattform för kontaktbyggande och prisförhandlingar mellan företag och finansiella institutioner. En exportör kan använda tjänsten för att skicka ut prisförfrågningar, hitta lämpliga bankkontakter och jämföra förslag. En bank kan hitta nya kunder och få en inblick i hur de egna offerterna står sig i konkurrensen.  

Tjänsten har varit under uppbyggnad sedan vintern 2014. För en dryg månad sedan gick den live i ett betatest med en imponerande skara försökskunder. Bland dem märks storbankerna Nordea, DNB och Swedbank samt Ericsson och Volvo.

Mitigram är en plattform där banker och storföretag kan förhandla om säkring och finansiering av till exempel varutransporter. Just nu testas tjänsten av storbankerna Swedbank, Nordea och DNB.

Tills vidare är tjänsten gratis att använda. Planen är att ta betalt för tillgång till mer djuplodande data och analyser av genomförda affärer, prisnivåer och så vidare.

“Hur mycket stöd får jag av mina banker idag? Vad är genomsnittspriset för att säkra risk för varje land jag exporterar till? Och som bank, hur står sig mina priser mot marknaden? Det är data som inte finns samlad någonstans idag. Där ser vi affärsmöjligheter”, säger Marjon Wohlen.

Mitigram har sju anställda och finansieras av riskkapitalbolaget Moor, som hittills investerat 6 mkr i två finansieringsrundor. Bolaget planerar att ta in ytterligare 20 mkr i finansiering under vintern 2016.

Moor har i övrigt profilerat sig med investeringar i tjänster som Instabridge, Disruptive Multimedia och podcastplattformen Acast. Marjon Wohlen har dock en nära koppling till Moors huvudägare, Angry Birds-miljardären Kaj Hed. Hans förmögenhet kommer ursprungligen från bolaget Trema, som utvecklar mjukvara för finansbranschen. Marjon Wohlen har, liksom Moors vd Kerstin Cooley, en bakgrund som anställd på Trema.

“Både Kaj och Moor förstår den här världen och går igång på den utmaning vi försöker adressera. Det är där vi har vår bakgrund”, säger Marjon Wohlen.

"Mitigram är en logisk investering för oss med tanke på vår bakgrund", säger Kerstin Cooley, vd på Moor.

Förutsatt att försökskunderna fortsätter använda tjänsten hoppas Marjon Wohlen att Mitigram snart kan börja växa organiskt.

“Tanken är att kunderna kommer be sina banker att börja använda tjänsten och vice-versa. I grunden handlar det om att skapa ett nätverk för en värld som inte har något sådant idag. På sikt vill jag att vi blir som ett Linkedin kombinerat med ett Twitter, för finansiella institutioner och företag för att hitta, skapa och vårda bankaffärsrelationer”, säger hon. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera