Det är algoritmer från det San Francisco-baserade bolaget Percipo som gör det möjligt för Modcam att göra sin analys mycket mer detaljerad och lansera funktionen demographics.
”Tidigare har vi kunnat visa att till exempel tre personer kommer in i en butik samtidigt, men nu kan vi avgöra om det är tre vuxna eller en vuxen med två barn. Enkelt uttryckt kan vi berätta hur många plånböcker som kommer in i butiken”, säger Bogdan Tudosoiu, en av Modcams grundare.
Enkelt uttryckt kan vi berätta hur många plånböcker som kommer in i butiken.
Modcam har utvecklat en sensor som enkelt uttryckt bygger på en kameramodul och en mjukvara som möjliggör avancerad bildbehandling på kort tid. Sensorn kan användas för att till exempel analysera vilka vägar kunder tar i en butik och datan kan användas som grund för att bygga om butiksmiljön för att öka försäljningen. Av säkerhetsskäl och integritetsskäl är det bara analysen som lämnar sensorn.
Genom samarbetet med Percipo blir nu analysen så pass detaljerad att det på året går att avgöra en människas ålder. Det blir också möjligt att se om det är en man eller kvinna, om personen har glasögon, skägg eller mustasch och om man är ledsen, glad eller mycket glad.
”Poängen är att kunna placera en kund i ett åldersintervall över till exempel tio år och visa om det är en man eller kvinna”, säger Bogdan Tudosoiu.
Under 2015 tog Modcam in 18 miljoner kronor från bland andra Robert Bosch Venture Capital och Spintop Ventures. Bogdan Tudosoiu räknar med att pengarna räcker en bit in på 2017 tills försäljningen har kommit igång. Han berättar också att Modcam har planer på att expandera globalt.
”Vi tittar på att någon gång under nästa år öppna kontor i Silicon Valley och Kina."
Modcam grundades 2013 av Bogdan Tudosoiu, Jan Erik Solem, Tord Wingren och Karl-Anders Johansson.
Läs mer: Tesla-chef går in Modcam