Hoppa till innehållet

Modekung planerade e-handel via skatteparadis

Jarno Vanhatapio, grundare av modesuccén Nelly.com, hade ”långt gångna” planer på att lansera e-handel i Kina. Det ville han göra via ett bolag i ett skatteparadis, visar uppgifter ur Panamaläckan.

Jarno Vanhatapio sonderade terrängen för e-handel i Kina.
Jarno Vanhatapio sonderade terrängen för e-handel i Kina.Foto: Carolina Byrmo

Di Digital avslöjade på tisdagen att Skype-finansiären Mattias Köling kring millenieskiftet bildade ett bolag på Brittiska jungruöarna för att kratta för nya investeringar.

Läs mer: Skypegrundare dyker upp i Panamaläckan

Han är dock inte den enda svenska techprofilen som förekommer i läckan från den Panama-baserade juristfirman Mossack Fonseca.

Även Jarno Vanhatapio, grundare av modesajten Nelly.com, dyker upp i journalistnätverket ICIJ:s databas. Han förekommer i databasen på grund av sitt innehav i West Richmond Development Limited, ett bolag som var registrerat på Brittiska jungfruöarna mellan 2009 och 2014, enligt databasen.

Bolaget bildades i samband med att Jarno Vanhatapio och två affärskontakter till honom sonderade terrängen för e-handel i Kina 2009, berättar han.

”Vi gjorde en pitch om att kunna starta e-handel och grossisthandel med mode i Kina. Vi skulle flytta dit för att göra det. Planerna var rätt långt gångna,” säger Jarno Vanhatapio till Di Digital.

Han och två kontakter bildade ett bolag i Hong Kong. Skälet var enligt Nelly-grundaren att det på den tiden krävdes ett inhemskt bolag för att använda den då populära e-betalningslösningen Alipay.

De sade att det var det vanligaste sättet

Banker, revisorer och en svensk entreprenör i Hong Kong kom med idén att koppla bolaget till skatteparadiset, säger Jarno Vanhatapio.

”De sade att det var det vanligaste sättet att ha ett ägande i. Men i och med att det var ett verksamhetsbolag i Hong Kong har det inget med beskattningen i Sverige att göra. Bolaget låg vilande ett tag, sedan kom frågan om vi skulle lägga ner det eller ha det kvar”, säger han.

Då hade bolaget varken bedrivit någon verksamhet eller tagit in annan finansiering än det aktiekapital på 50 000 kronor som trion hade betalat in med privata medel, uppger Nelly-grundaren.

Planerna på e-handel i Kina gick i stöpet eftersom Nelly lockade sin grundare att stanna i företaget. Jarno Vanhatapio blev kvar på Nelly till 2013.

”Då hade e-handelsracet gått i Kina. Hade man börjat 2009 hade det varit perfekt. 2013 var det redan för konkurrensutsatt och jag ville inte heller flytta dit då”, säger han.

Läs mer: Nelly-grundaren vill göra ny modesuccé

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera