Hoppa till innehållet

Modesajten Na-kd växer kraftigt – tar in 140 miljoner

Nelly-grundaren Jarno Vanhatapio tar in 140 miljoner kronor till sitt e-modebolag Na-kd. Huvudinvesterare är riskkapitalbolaget Northzone, med Jessica Nilsson i spetsen.

Jarno Vanhataipo är vd för modesajten Na-kd.
Jarno Vanhataipo är vd för modesajten Na-kd.

Jarno Vanhatapio (NTL) blev tidigt en pionjär inom e-mode. Som 25-åring grundade han Nelly.com, som såldes i omgångar till Qliro Group.

I april 2015 grundade han Na-kd (NTL), ett modebolag på nätet som även var tänkt att agera plattform för andras e-handelsbutiker. Sedan lanseringen i december samma år har dock den externa delen endast utgjort några procentenheter av omsättningen.

”Den primära affärsidén är nu Na-kds sajt. Över 65 procent av omsättningen kommer från våra egna varumärken, där våra marginaler är betydligt högre”, säger Jarno Vanhatapio, som även är vd för bolaget.

Vi har över 750 000 följare på Instagram och Snapchat.

Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Under sitt första verksamhetsår omsatte Na-kd cirka 160 miljoner kronor. Och för närvarande har man en rullande årsomsättning på 220 Mkr.

Hemligheten är till stor del att Na-kd lyckats marknadsföra sig effektivt via social medier, enligt vd:n.

”Vi växer som en rörelse och har över 750 000 följare på Instagram och Snapchat. Jag tror det bara är H&M och Daniel Wellington som slår oss på den fronten i Norden”, säger Jarno Vanhatapio.

Fram till nu har Na-kd tagit in cirka 55 Mkr i riskkapital från bland andra Collectors grundare Lena Apler (NTL), Happysocks medgrundare Mikael Söderlindh (NTL) och Tradedoublers första investerare Magnus Emilson (NTL), som även är Na-kds ordförande.

”Magnus Emilson har varit extremt hands on. Han är detaljorienterad, men tänker samtidigt stort och globalt”, säger vd:n.

Läs mer: Nelly-grundaren tar in 35 miljoner till ny modesatsning

Nu tar bolaget in 140 Mkr i en riktad företrädesemission. Jarno Vanhatapio vill inte kommentera bolagets värdering. Men enligt Di Digitals beräkningar bör den ligga på cirka en halv miljard kronor.

Vi är inriktade på disruptiva e-handelsbolag

Huvudinvesterare är riskkapitalbolaget Northzone (NTL), som går in med 93 Mkr. De blir därmed näst största ägare, efter Jarno Vanhatapio själv.

”Vi är inriktade på disruptiva e-handelsbolag som har en unik twist på sin affärsmodell, en global ambition och ett fokuserat kundsegment. Na-kd har just detta och med sin innovativa affärsmodell försöker de förändra en hel bransch från grunden”, säger Northzones partner Jessica Nilsson (NTL), som tar plats i Na-kds styrelse.

Resten av kapitalet kommer från Eequity (NTL), vars partner Patrik Hedelin sätter sig i styrelsen. Han är känd som den tredje medgrundaren bakom Boo.com, den globala modesajten som gick upp i rök efter millennieskiftet.

”Vi ska använda pengarna till nyanställa, bredda och förbättra sortimentet och expandera internationellt”, säger Jarno Vanhatapio.

Läs mer: Lena Apler är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Na-kd har redan levererat kläder i 140 länder. Merparten av omsättningen finns just nu i Sverige och Tyskland, med snabb tillväxt i USA, Australien och England. Bolaget har ett 90-tal medarbetare vid huvudkontoret i Göteborg, där man även har sitt lager. Snart öppnas ett andra kontor i Stockholm. Och i februari drar man igång ett nytt lager i Holland som initialt klarar upp till 10 000 order per dag.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.

Läs mer: 
Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätteFoto: Amanda Lindgren
Jessica Nilsson är partner på Northzone. Foto: Amanda Lindgren

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera