Axfoods bud på Mat.se är både överraskade och uppfriskande. Livsmedelsjätten är uppenbarligen redo att omvärdera sin egen strategi. Nu gör man vad som krävs för att ta position på den snabbväxande marknaden för livsmedel på nätet.
För bara par år sedan hade Axfood ingen egen e-handel. Och då förhandlade man om att köpa både Linas Matkasse och Mathem i olika omgångar, enligt Di Digitals uppgifter.
”Priset har varit för högt”, sa Axfoods vd Anders Strålman i februari i år utan att vilja gå in på fler detaljer än så.
Han tycktes då ha övergett uppköpstankarna till förmån för att bygga egen e-handel för Willys och Hemköp. Denna utrullning har skett stegvis under 2016.
Sedan dess har Mia Brunell Livfors, vd:n för moderbolaget Axel Johnson, tagit över som ordförande för Axfood och hon tycks nu vilja gasa för att ta en ledande position.
Både Mathem och Linas Matkasse får en omsättning kring miljardstrecket i år. Totalt spås omsättningen för dagligvaruhandeln på nätet landa på hela 5,5 miljarder i år, enligt HUI.
Tillväxten ligger på 34 procent och det är just lösplock, inte matkassar, som växer snabbast, vilket bådar gott för Axfood.
Uppenbarligen är Mia Brunell Livfors inte nöjd med den tillväxt som Hemköp och Willys lyckats åstadkomma hittills i år. Detta trots ambitiösa satsningar och nytänkande, inte minst på Willys där man svänga förbi med bilen efter jobbet och hämta färdigpackade varukassar man klickat ihop på nätet.
Nu byter Axfood alltså fot igen, överger tanken på att göra allt själva, och lägger ett bud på Mat.se värt 554 miljoner kronor. Med ett börsvärde på 29 miljarder har Axfood råd med det, trots premien om 119 procent.
I bästa fall tjänar alla på affären. Mat.se har ju inte varit någon framgångssaga på börsen hittills. Nu får både småägarna och storägarna en ordentlig premie för sitt bolag. Vidare är budet en seger för alla startupbolag som hoppas hamna i famnen på en stor koncern i slutändan.
Att bygga e-handel som ett sidoprojekt är en annan sak än att bygga ett e-handelsbolag. Axfood kan lära mycket av Mat.se. Och det är ett sundhetstecken att man vågat växa via förvärv – istället för att tro att man ska göra allt själv.
Axfood har även ett antal nya namn som förstår den gryende marknaden. Sibas tidigare vd Fabian Bengtsson, som i vintras valdes in i Axfoods styrelse, har lång erfarenhet av hur e-handel förändrar en bransch. Från och med mars nästa år tar Clas Ohlsons koncernchef Klas Balkow över efter Anders Strålman. Klas Balkow kommer från en bransch som var tidig ut på nätet.
Marknaden reagerade på budet med en gäspning. Under torsdagsförmiddagen backar Axfoods aktie ungefär i linje med börsen överlag. Och visst, affären är inte oproblematisk. Mat.se dras med stora förluster och man är bara en fjärdedel så stor som sin konkurrent Mathem.
Läs mer: Willys öppnar lågprisbutik på nätet
Budet tyder visserligen på att Axfood har problem i nuläget. Men det är även ett tydligt tecken på att man vågar utmana sig själv och göra vad som krävs för att skapa tillväxt och ta en stark position på sikt.
Jämfört med konkurrenter som Ica och Coop har man både kassan och organsationsstrukturen som krävs för att nå stora framgångar de närmaste åren
Läs mer: Uppdrag: Ta familjeimperiet Axel Johnson ut på nätet.