Hoppa till innehållet

Molntjänsten går om e-handeln för Amazon

Amazons molntjänst fortsätter att växa så det knakar och ger mer vinst än näthandeln i Nordamerika. Även AI-betjänten Alexa sålde bra, enligt rapporten för fjärde kvartalet.

Amazons vd Jeff Bezos.
Amazons vd Jeff Bezos.

Under torsdagskvällen redovisade techjätten Amazon siffrorna för det fjärde kvartalet 2016. Amazon som började som näthandlare har på senare år utvidgat sin affär. En av de nyare verksamheterna, molntjänsten AWS, gav under fjärde kvartalet faktiskt en större vinst än näthandeln som traditionellt har varit kärnverksamheten. Tillväxten för AWS var 47 procent.

AWS hade under fjärde kvartalet en operativ vinst på 926 miljoner dollar med en stabil marginal på 26 procent. E-handeln i Nordamerika hade samtidigt en operativ vinst på 816 miljoner dollar.

Totalt ökade försäljningen under fjärde kvartalet med 22 procent till 43,7 miljarder dollar. Den totala vinsten landade på 749 miljoner dollar. Men bolaget förutspår lägre intäkter under det innevarande kvartalet, vilket oroade Wall Street och aktien sjönk med 4 procent. 

Läs även: Amazons plan: flygande lagerskepp

Vd:n Jeff Bezos framhöll i samband med rapporten särskilt tjänsten Amazon Prime. Den ger för en årlig avgift tillgång till bland annat strömmat innehåll och fri frakt på varor. Inga absoluta tal nämndes men enligt Jeff Bezos fick tjänsten tiotals miljoner nya användare under 2016 och jämfört med året innan fördubblades kundernas läsande, videotittande och musiklyssnande. 

Under julhelgen var enheter med rösttjänsten Alexa toppsäljande produkter enligt Amazon och försäljningen av produkter från Echo-familjen ökade nio gånger jämfört med året innan. 

 Läs även: Hur Amazon Echo hamnade i en mordutredning

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera