I ett inplastat hus redo för renovering på en innergård mitt i Vasastan i Stockholm har musiktechbolaget Moodelizer sitt kontor. Grundaren Carl-Michael Herlöfsson och den nyligen tillsatta vd:n Mathias Rosenqvist, även aktiv i Zeniths inkubator, möter oss i den mörkt målade studion med ljudisolering i taket.
Bolaget har under de senaste fyra åren utvecklat ett verktyg som låter användare på ett enkelt sätt manipulera musik för att passa för video och film. Tillsammans med ett 30-tal kompositörer har Carl-Michael Herlöfsson tagit fram låtar som går att förändra i realtid.
Fotofilter tar vi för givet samtidigt som möjligheten att lägga på och förändra ljud och musik är i princip outvecklad.
”Med vårt verktyg kan man välja om man vill plocka ut och förstärka ett instrument eller använda alla som finns i musiken”, säger Carl-Michael Herlöfsson.
Läs även: Musiktjänsten Moodelizer tar in 20 miljoner
För ett år sedan lanserade Moodelizer ett desktop-program, som sedan dess lockat en liten skara semi-professionella användare. För ett par månader sedan kompletterades produktportföljen även med en app för IOS, som man hoppas ska locka gemene man.
”Mobilen har inneburit en revolution för hur vi använder video. Rörlig media är det som i dag sprids mest på mobilen. Möjligheten att manipulera bilder med filter tar vi för givet samtidigt som möjligheten att lägga på och förändra ljud och musik är i princip outvecklat”, säger Carl-Michael Herlöfsson.
De senaste åren har utvecklingen av olika fotofilter och animationer till filmer och foton tagna med mobiltelefoner tagit fart på riktigt. Tjänsterna som tog fram de första filtrerna har nu till stor del ersatts av tjänster i sociala medier som Instagram, Facebook och Snapchat. På samma sätt hoppas Moodelizer att det framöver kommer att finnas ett val att lägga på musik, liknande deras egen tjänst, på dessa plattformar.
”Med den här appen vill vi skapa ett nytt beteende. Musik är trots allt den mest subtila men samtidigt mest effektiva känslobäraren i film. Vad är som gör att man börjar gråta när en mamma och en dotter möts efter tio år? Jo, att det ligger en pianoslinga i bakgrunden. Hade det varit skräckfilmsmusik hade klippet antagligen inte fått samma effekt.”
Läs även: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret
Appen har sedan betalanseringen i februari laddats ned cirka 150 000 gånger och antalet nedladdningar ökar med 20 000 i veckan, enligt Mathias Rosenqvist.
Vad är som gör att man börjar gråta när en mamma och en dotter möts efter tio år? Jo, att det ligger en pianoslinga i bakgrunden.
”Tidigare har vi lagt allt krut på utveckling och vi började marknadsföra vår tjänst, med appen som verktyg, först i slutet av februari. Redan från början var ambition att nå hit, säger Mathias Rosenqvist och pekar på mobilen.
”Och än så länge har vi fått mycket kärlek av Apple.”
När du spelar in en video kan du välja ett musikstycke som du kontrollerar genom att föra fingret över skärmen i realtid. Än så länge finns det ett dussintal olika musikstilar att välja på i appen men målet är att lägga på fler, både låtar och stilar.
”Hiphop-spåret har definitivt varit mest populära bland våra användare”, säger Carl-Michaels Herlöfsson.
Förutom att förbättra mobilappen planerar bolaget även att släppa verktyget som en webbtjänst, vilket gör att användare kommer kunna musiklägga sina videoklipp utan att behöva ladda ned programmet till sin dator.
”Tillväxttakten vi har just nu tyder på att vi kommer kunna bygga upp en större användarbas relativt snabbt. Målet är att få en så stor och aktiv användarbas som möjligt innan vi börjar försöka tjäna pengar”, säger Mathias Rosenqvist.
Moodelizer tog för drygt ett år sedan in 20 miljoner kronor från Tommy Jacobssons på Zenith VC och ett stort antal privatpersoner.
”Fram emot hösten kommer vi att titta på att ta in nytt kapital för att växla upp verksamheten med ytterligare plattformar”, säger Mathias Rosenqvist.
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev: