Hoppa till innehållet

Moor investerar miljoner i nystartat analysbolag

Stockholmsbolaget Attach har lockat till sig tunga investerare och tar nu in 5 miljoner kronor från bland annat riskkapitalbolaget Moor.

Ryan Gum är vd och grundare av analysbolaget Attach.
Ryan Gum är vd och grundare av analysbolaget Attach.

Vetskapen om hur personer öppnar, delar och läser dokument som skickas via mejl kan göra företags sälj- och marknadsavdelningar mer effektiva. Det anser bolaget Attach (NTL) som har skapat ett analysverktyg som visar just det. Bolaget kan beskrivas som ett Google Analytics fast för bifogade dokument i mejl.

”De flesta har hört om att man spåra mejl men vi vill ta det ett steg längre och spåra dokument. För när du gör en affär eller har någon form av företagskonversation så är det i slutändan innehållet i de bifogade dokumenten som du bryr dig om snarare än mejlen,” säger Attachs vd Ryan Gum.

Trots att bolaget inte ens har ett år på nacken har man redan lyckats attrahera riskkapitalbolaget Moor (NTL) och investmentbolaget Recapex (NTL) som investerare. I sin senaste finansieringsrunda har Attach tagit in 5,3 miljoner kronor från investmentbolagen.

”Vi kom i kontakt med Attach genom att våra andra bolag, som Universal Avenue, använde deras tjänst”, säger Andy Johnston, investerare på Moor. 

”Samtidigt som de är ett väldigt litet team är de väldigt fokuserade på sina kunder och på sin produkt, som de dessutom tar betalt och får betalt för.”

Läs även: Divvit ska utmana Google Analytics inom e-handeln – tar in 4 miljoner

Bakom Attach står den Stockholmsbaserade australiensaren Ryan Gum. Tillsammans med bolagets operativa chef Mia de Bésche arbetar Attach nu både från San Francisco och Stockholm, trots att de bara är tre anställda. 

Ryan Gum har däremot förhoppning att kunna utöka teamet med det nya kapitalet – både genom att anställa utvecklare i Stockholm och säljare i USA. 

”Vi fokuserar inte direkt på den svenska marknaden utan vi har ett globalt synsätt från början. USA är lite före Europa när det gäller att börja använda ny teknologi, speciellt när det kommer till försäljning, så det är därför vi satsar mer på den marknaden”, säger Ryan Gum.

USA är lite före Europa när det gäller att börja använda ny teknologi, speciellt när det kommer till försäljning.

Men funkar verkligen tekniken? Inför den här artikeln fick Ryan Gum ett mejl av Di Digital som han svarade på med mer information i ett bifogat dokument. 

”Eftersom jag använder Attach såg jag att du tittade på det lite grann, men inte mycket mer än att du öppnade det”, säger Ryan Gum och skrattar. 

Attach har satt som mål att ha 500 kunder vid slutet av året och Ryan Gum uppger att de ligger bra till för att uppnå det. Förutom Universal Avenue (NTL) har Attach även kunder som Bonnier Publications och Meltwater. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera