Vetskapen om hur personer öppnar, delar och läser dokument som skickas via mejl kan göra företags sälj- och marknadsavdelningar mer effektiva. Det anser bolaget Attach (NTL) som har skapat ett analysverktyg som visar just det. Bolaget kan beskrivas som ett Google Analytics fast för bifogade dokument i mejl.
”De flesta har hört om att man spåra mejl men vi vill ta det ett steg längre och spåra dokument. För när du gör en affär eller har någon form av företagskonversation så är det i slutändan innehållet i de bifogade dokumenten som du bryr dig om snarare än mejlen,” säger Attachs vd Ryan Gum.
Trots att bolaget inte ens har ett år på nacken har man redan lyckats attrahera riskkapitalbolaget Moor (NTL) och investmentbolaget Recapex (NTL) som investerare. I sin senaste finansieringsrunda har Attach tagit in 5,3 miljoner kronor från investmentbolagen.
”Vi kom i kontakt med Attach genom att våra andra bolag, som Universal Avenue, använde deras tjänst”, säger Andy Johnston, investerare på Moor.
”Samtidigt som de är ett väldigt litet team är de väldigt fokuserade på sina kunder och på sin produkt, som de dessutom tar betalt och får betalt för.”
Läs även: Divvit ska utmana Google Analytics inom e-handeln – tar in 4 miljoner
Bakom Attach står den Stockholmsbaserade australiensaren Ryan Gum. Tillsammans med bolagets operativa chef Mia de Bésche arbetar Attach nu både från San Francisco och Stockholm, trots att de bara är tre anställda.
Ryan Gum har däremot förhoppning att kunna utöka teamet med det nya kapitalet – både genom att anställa utvecklare i Stockholm och säljare i USA.
”Vi fokuserar inte direkt på den svenska marknaden utan vi har ett globalt synsätt från början. USA är lite före Europa när det gäller att börja använda ny teknologi, speciellt när det kommer till försäljning, så det är därför vi satsar mer på den marknaden”, säger Ryan Gum.
USA är lite före Europa när det gäller att börja använda ny teknologi, speciellt när det kommer till försäljning.
Men funkar verkligen tekniken? Inför den här artikeln fick Ryan Gum ett mejl av Di Digital som han svarade på med mer information i ett bifogat dokument.
”Eftersom jag använder Attach såg jag att du tittade på det lite grann, men inte mycket mer än att du öppnade det”, säger Ryan Gum och skrattar.
Attach har satt som mål att ha 500 kunder vid slutet av året och Ryan Gum uppger att de ligger bra till för att uppnå det. Förutom Universal Avenue (NTL) har Attach även kunder som Bonnier Publications och Meltwater.