Hoppa till innehållet

”Morgondagens arbetsplats måste spegla individernas digitala livsstil”

I den digitala tjänsteekonomin ligger makten hos individerna. Mer flexibla arbetsytor kan vara ett sätt för storföretag att behålla sin attraktionskraft, skriver Di Digitals bloggare Sara Öhrvall.

Sara Öhrvall är digital strateg och styrelseproffs.
Sara Öhrvall är digital strateg och styrelseproffs.

Mitt företag erbjuder inte en anställning med en tillhörande arbetsplats. Hos oss finns ingen storstilad entré med logotyp.

I stället delar vi kontor med med en myriad av andra som alla arbetar i olika kreativa konstellationer. I de gemensamma ytorna finns ingen bestämd plats att sitta på, men ett aktivt kunskapsutbyte och en social tillhörighet.

Unga talanger prioriterar spännande arbetsmiljöer, nytänkande arbetssätt och meningsfulla utmaningar framför traditionella titlar och statusmarkörer.

Allt fler väljer att lämna det traditionella kontoret. 2016 beräknas 10 000 nya co working-kontor öppnas globalt och många av dessa i Sverige.

80 procent av befintliga medlemmar i delade kontor vittnar om ett förbättrat affärsnätverk och 75 procent uttrycker att de har blivit mer produktiva. Detta stöds av forskning publicerad i Harvard Business Review som visar att collision rate, det vill säga hur ofta du springer in i en person som bidrar till ditt arbete, är direkt korrelerad med högre innovationstakt, bättre problemlösningsförmåga och mer nöjda medarbetare.

Genom åren har arbetssätt såväl som arbetsverktyg förändrats radikalt. Många av företagets kritiska kompetenser är nya och hierarkierna plattas till. Konsultbolaget Deloitte räknar med att ungefär en fjärdedel av alla organisationslager har försvunnit. Däremot har arbetsplatsens utformning inte förändrats i samma takt.

Delade kontorsytor lockade till en början främst frilansare och startups, men attraktionskraften sprider sig. På Amazons nya område i Seattle är bottenvåningen en co working-yta. Sociala medier-konsulten Buffer har sålt sina kontor och låter de anställda distansarbeta på co working-kontor.

AT&T har skapat Foundry, ett nätverk av forsknings- och utvecklingscenter där ingenjörerna jobbar sida vid sida med externa talanger. Airbnb har ett konferensrum öppet för alla.

Unga talanger prioriterar spännande arbetsmiljöer, nytänkande arbetssätt och meningsfulla utmaningar framför traditionella titlar och statusmarkörer. Enligt Universum ser över 70 procent av millennials sig själva som entreprenörer och nio av tio värderar flexibilitet högt vid val av arbete.

En stor majoritet av kunskapsarbetare skulle lämna sitt jobb om de kunde hitta en likvärdig utmaning med en flexibel lösning för arbetstid och arbetsplats. Traditionell anställning ser ut att minska i betydelse och därmed även traditionella arbetsplatser.

Google och Apple har en stark tro på fysiska miljöer som stödjer relationsbyggande och korsfunktionella grupper.

Flera av Silicon Valleys mest hajpade startups – såsom Hipchat, Podio och Nomad Desk – är mjukvaruverktyg för flexibla kontor och komplexa samarbetsnätverk.

Matchningssajten Upwork har tio miljoner frilansare från 180 länder i sin databas. Varje år konkurrerar de om tre miljoner uppdrag. McKinsey uppskattar att 540 miljoner människor inom tio år arbetar utifrån liknande plattformar.

Läs även: Ny tjänst ska göra toppkrogar till frilanskontor

I den digitala tjänsteekonomin ligger makten hos individerna. Vad kan då mer traditionella företag göra för att bibehålla sin attraktionskraft?

Google och Apple, som båda har dedikerat mycket tankemöda på talangattraktivitet, satsar enorma resurser på nytänkande huvudkontor. De har en stark tro på fysiska miljöer som stödjer relationsbyggande och korsfunktionella grupper och de gör allt för att manifestera sina värderingar.

Morgondagens arbetsplats måste spegla individernas digitala livsstil, exponera dem för olika typer av expertis och accelerera deras inlärning genom nya intryck.

Det räcker inte med att vara det mest attraktiva bland företag, det gäller att konkurrera med alternativet att vara sin egen.


Sara Öhrvall är digital strateg och styrelseledamot i bland annat Bonnier News (som äger Dagens industri), Bisnode och Investor. För Di Digital skriver hon om digitaliseringen av näringslivet i smått och stort.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera