En 40 år yngre version av den närmare 80-åriga skådespelaren Anthony Hopkins fick många tittare att haja till under förra veckans avsnitt av HBO:s nya dramaserie ”Westworld”.
Den kritikerrosade serien följs av miljontals tittare varje vecka. Vad många däremot inte vet är att det är en svensk animationsstudio som ligger bakom en stor del av specialeffekterna i Westworld, som utspelar sig i en temapark med Vilda Västerntema befolkad av människolika robotar.
Att ge liv åt en 3D-modell av ett ansikte kräver ett otroligt arbete
Den Stockholmsbaserade studion Important Looking Pirates grundades 2007 av 3D-kreatörerna Niklas Jacobson och Yafei Wu.
I dag sysselsätter studion fler än 80 personer och har arbetat med produktioner som bergsbestigardramat ”Everest”, ”Fear the Walking Dead” och piratserien ”Black Sails”, som mottagit en Emmy-nominering just för sina specialeffekter.
Stockholmsstudion skapade en yngre Anthony Hopkins (tv) i den hyllade HBO-serien Westworld. Foto: Skärmdump
Niklas Jacobson och Yafei Wu är uppspelta över den uppmärksamhet studion fått för Anthony Hopkins föryngringsscen.
"Vi utgick från en nutida 3D-scannad modell av Anthony Hopkins, sedan gick vi igenom mängder av äldre foton och film med honom som vi använde som förlagor i föryngringsarbetet av vår digitala version. Att ge liv åt en 3D-modell av ett ansikte kräver ett otroligt arbete med alla små muskelrörelser som gör ett ansikte realistiskt”, säger Niklas Jacobson.
Många tyckte vi var galna som lade så mycket pengar på teknik.
Han och Yafei Wu har känt varandra sedan millennieskiftet, då de gick en utbildning i 3D-grafik tillsammans. Under de följande åren arbetade de med specialeffekter bland annat i London och Los Angeles. När de sedan återvände till hemstaden Stockholm hittade de ingen studio att arbeta på som delade deras visioner.
”Vi ville skapa ett bolag där vi själva skulle vilja jobba. En stor skillnad på den tiden var att de svenska bolagen inte tog tekniken lika seriöst som sina brittiska och amerikanska motsvarigheter. Som artist vill man ha bra infrastruktur. Dels hårdvara som snabba datorer men även egenutvecklad mjukvara, verktyg och arbetsflöden och det vägrade vi kompromissa med. Många tyckte vi var galna som lade så mycket pengar på teknik”, säger Yafei Wu.
Important Looking Pirates flyttade nyligen in i sina nya lokaler på Riddarholmen i centrala Stockholm. Foto: Oskar Omne.
Duon finansierade starten med sina egna besparingar och banklån. Under sitt första år omsatte bolaget 6 miljoner kronor. 2015 landade omsättningen på 43 Mkr och i år räknar man med en omsättning på över 60 Mkr.
”För oss var det viktigt att inte ta in externa finansiärer. Vi ville behålla kontrollen”, säger Niklas Jacobson.
Important Looking Pirates köpte nyligen upp det mindre postproduktionsbolaget Mad Crew. I samband med affären tog Mad Crews vd Martyn Eales även över vd-stolen hos sin nya ägare.
”Efter att ha drivit ILP utan vd i över åtta år, så kände vi att bolaget blivit så pass stort att det var svårt att få tiden att räcka till”, säger Niklas.
Important Looking Pirates arbetade under många år primärt med reklamfilm. En stor del av intäkterna kom från dansande kex och smältande chokladkakor. En milstolpe var år 2013 då studion kontrakterades för att skapa effekter till piratserien Crossbones, vilket ledde till en rad liknande tv- och filmuppdrag.
”Vi arbetar med visuella effekter för rörlig bild. Mediet vi gör det för förändras hela tiden. Även om film- och tv i dag står för merparten av våra uppdrag skapar vi effekter till mycket annat, bland annat spel och VR-projekt”, säger Niklas Jacobson.
Important Looking Pirates
Grundades: Företaget grundades 2007 av Niklas Jacobson, Yafei Wu, Erik Hermelin och Carl Hermelin.
Anställda: 55 fast anställda och runt 20 konsulter
Aktuella: Gör specialeffekter för serier som ”Westworld”, ”Fear The Walking Dead” och ”Black Sails”. Förvärvade nyligen postproduktionsbolaget Mad Crew.
Studion sysselsätter över 80 personer. Tidigare gjorde man mycket effekter, som vatten och rök. I dag består många av uppdragen av så kallat "creature work", med andra ord människor, monster och djur. Foto: Oskar Omne