Hoppa till innehållet

Möt svenskarna bakom HBO-serien Westworld

Specialeffektsduon Niklas Jacobson och Yafei Wu har skapat sin egen drömstudio. De ligger till exempel bakom effekterna i HBO:s nya succéserie.

Yafei Wu och Niklas Jacobson är medgrundare till special effektstudion Important Looking Pirates.
Yafei Wu och Niklas Jacobson är medgrundare till special effektstudion Important Looking Pirates.Foto: Oskar Omne

En 40 år yngre version av den närmare 80-åriga skådespelaren Anthony Hopkins fick många tittare att haja till under förra veckans avsnitt av HBO:s nya dramaserie ”Westworld”.

Den kritikerrosade serien följs av miljontals tittare varje vecka. Vad många däremot inte vet är att det är en svensk animationsstudio som ligger bakom en stor del av specialeffekterna i Westworld, som utspelar sig i en temapark med Vilda Västerntema befolkad av människolika robotar.

Att ge liv åt en 3D-modell av ett ansikte kräver ett otroligt arbete

Den Stockholmsbaserade studion Important Looking Pirates grundades 2007 av 3D-kreatörerna Niklas Jacobson och Yafei Wu.

I dag sysselsätter studion fler än 80 personer och har arbetat med produktioner som bergsbestigardramat ”Everest”, ”Fear the Walking Dead” och piratserien ”Black Sails”, som mottagit en Emmy-nominering just för sina specialeffekter.

Foto:

Stockholmsstudion skapade en yngre Anthony Hopkins (tv) i den hyllade HBO-serien Westworld. Foto: Skärmdump

Niklas Jacobson och Yafei Wu är uppspelta över den uppmärksamhet studion fått för Anthony Hopkins föryngringsscen.

"Vi utgick från en nutida 3D-scannad modell av Anthony Hopkins, sedan gick vi igenom mängder av äldre foton och film med honom som vi använde som förlagor i föryngringsarbetet av vår digitala version. Att ge liv åt en 3D-modell av ett ansikte kräver ett otroligt arbete med alla små muskelrörelser som gör ett ansikte realistiskt”, säger Niklas Jacobson.

Många tyckte vi var galna som lade så mycket pengar på teknik.

Han och Yafei Wu har känt varandra sedan millennieskiftet, då de gick en utbildning i 3D-grafik tillsammans. Under de följande åren arbetade de med specialeffekter bland annat i London och Los Angeles. När de sedan återvände till hemstaden Stockholm hittade de ingen studio att arbeta på som delade deras visioner.

”Vi ville skapa ett bolag där vi själva skulle vilja jobba. En stor skillnad på den tiden var att de svenska bolagen inte tog tekniken lika seriöst som sina brittiska och amerikanska motsvarigheter. Som artist vill man ha bra infrastruktur. Dels hårdvara som snabba datorer men även egenutvecklad mjukvara, verktyg och arbetsflöden och det vägrade vi kompromissa med. Många tyckte vi var galna som lade så mycket pengar på teknik”, säger Yafei Wu.

Important Looking Pirates flyttade nyligen in i sina nya lokaler på Riddarholmen i centrala Stockholm. Foto: Oskar Omne.

Duon finansierade starten med sina egna besparingar och banklån. Under sitt första år omsatte bolaget 6 miljoner kronor. 2015 landade omsättningen på 43 Mkr och i år räknar man med en omsättning på över 60 Mkr.

”För oss var det viktigt att inte ta in externa finansiärer. Vi ville behålla kontrollen”, säger Niklas Jacobson.

Important Looking Pirates köpte nyligen upp det mindre postproduktionsbolaget Mad Crew. I samband med affären tog Mad Crews vd Martyn Eales även över vd-stolen hos sin nya ägare.

”Efter att ha drivit ILP utan vd i över åtta år, så kände vi att bolaget blivit så pass stort att det var svårt att få tiden att räcka till”, säger Niklas.

Important Looking Pirates arbetade under många år primärt med reklamfilm. En stor del av intäkterna kom från dansande kex och smältande chokladkakor. En milstolpe var år 2013 då studion kontrakterades för att skapa effekter till piratserien Crossbones, vilket ledde till en rad liknande tv- och filmuppdrag.

”Vi arbetar med visuella effekter för rörlig bild. Mediet vi gör det för förändras hela tiden. Även om film- och tv i dag står för merparten av våra uppdrag skapar vi effekter till mycket annat, bland annat spel och VR-projekt”, säger Niklas Jacobson.


Important Looking Pirates

Grundades: Företaget grundades 2007 av Niklas Jacobson, Yafei Wu, Erik Hermelin och Carl Hermelin.

Anställda: 55 fast anställda och runt 20 konsulter

Aktuella: Gör specialeffekter för serier som ”Westworld”, ”Fear The Walking Dead” och ”Black Sails”. Förvärvade nyligen postproduktionsbolaget Mad Crew.

Studion sysselsätter över 80 personer. Tidigare gjorde man mycket effekter, som vatten och rök. I dag består många av uppdragen av så kallat "creature work", med andra ord människor, monster och djur. Foto: Oskar Omne

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera