Hoppa till innehållet

Mötestjänsten Shoutaway fick plats hos prestigeinkubatorn

Bara ett bolag fick godkänt av Handelshögskolans blytunga jury. Nu hoppas Gustaf Hegelund och Theodor Tell på ett snabbt genombrott för tjänsten Shoutaway.

Gustaf Hegelund och Theodor Tell driver tjänsten Shoutaway
Gustaf Hegelund och Theodor Tell driver tjänsten ShoutawayFoto: Privat

Di Digital har tidigare berättat om toppnamnen som rekryterats till Handelshögskolans startup-inkubator SSE Business Lab. Sedan i somras är det bland andra Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski, Cristina Stenbeck och King-grundaren Sebastian Knutsson som avgör vilka startups som får plats i inkubatorn. Dessutom fungerar de som rådgivare för de antagna bolagen.

Nu står det klart att bara ett bolag fick godkänt under höstens första antagningsrunda. Det är det nystartade Shoutaway, som drivs av Handelsstudenterna Gustaf Hegelund och Theodor Tell.

Shoutaway är en app där användaren kan göra tidsbegränsade incheckningar, såkallade shouts. Tanken är att den ska användas för att berätta för vänkretsen var man befinner sig, till exempel för att bjuda in till en spontan middag eller after work.

“Vi vill att folk ska gå från att sitta och scrolla på mobilen till att träffa varandra på riktigt. Det handlar om att visa var ens vänner finns på riktigt, en väldigt enkel funktion som ingen kanal riktigt lyckas med idag”, säger Gustaf Hegelund.

Appen lanseras nu i veckan och blir gratis att använda. På sikt hoppas bolaget kunna tjäna pengar på betalda “shouts” från företag, till exempel restauranger som vill marknadsföra ett tidsbegränsat erbjudande till folk som befinner sig i närheten.

“Målet är 220 000 nedladdningar under de första tolv månaderna. Appen är färdigutvecklad och inskickad till Apple. Nu ska vi jobba med lansering och marknadsföring”, säger Gustaf Hegelund.

Platsen i Handelshögskolans inkubator är ovärderlig, menar de två grundarna:

“Dels får vi ett kontor att jobba på men också saker som juridisk rådgivning, hjälp med sökmotoroptimering och annat. Det är extremt värdefullt att kunna ta kontakt direkt med personer som Sebastian (Siemiatkowski, reds anm) och de andra bolagen som sitter där. Det blir mycket tips och tricks som man kan ta åt sig”, säger Theodor Tell.

Redan nu har rådgivarnas kontaktnät gett avkastning:

Förutsättningen för allt vi vill göra är att vi får in en investerare i bolaget och vi söker intelligent kapital. Sebastian Siemiatkowski hjälpte oss att få kontakt med Niklas Zennström från Atomico. Vi ska träffa Atomico, förhoppningsvis i London nästa vecka, och pitcha vår idé för dem”, säger Gustaf Hegelund.

Bland de andra bolagen i Handelshögskolans inkubator märks Weld, som nyligen tog in finansiering från Candy Crush-skaparna Tommy Palm och Alexander Ekvall, samt Bolånegruppen, som hjälper låntagare att förhandla med bankerna.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera