Hoppa till innehållet

Mr Green drabbat av miljonbedrägeri

Onlinekasinot Mr Green har drabbats av ett bedrägeri som belastar det fjärde kvartalets resultat med 8,4 miljoner kronor. Det motsvarar en fjärdedel av kvartalsresultatet.

Bedrägeriet är kopplat till en säkerhetslucka hos Mr Greens leverantör.
Bedrägeriet är kopplat till en säkerhetslucka hos Mr Greens leverantör.Bild: Pressbild

Bedrägeriet har kunnat ske på grund av en säkerhetslucka i en betallösning hos en leverantör till Mr Green. Onlinekasinot tar på sig hela kostnaden, 8,4 MKr, i det fjärde kvartalet. Det berättar bolaget i kvartalsrapporten som publicerades på fredagen.

"Luckan har stängts så att den inte ska kunna upptäckas igen. Det är en diskussion som vi har med vår leverantör. Vi har valt att ta hela kostnaden i kvartal fyra", säger Per Norman, vd för Mr Green.

Han vill inte berätta hur bedrägeriet gått till, hos vilken leverantör det skett, när det upptäckts eller av vem. Men han betonar att bedrägeriet inte drabbar Mr Greens kunder.

"Det finns ingen risk för kunder och ingen koppling till säkerhetsaspekter mot kunder eller deras konton."

Mr Green har enligt honom utrett saken i gott samarbete med leverantören. Per Norman kommenterar inte varför det blir Mr Green som tar hela smällen. Han säger inte heller om det handlar om en eller flera bedragare eller om det kan bli ett rättsfall.

Läs mer: Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Onlinekasinot har aldrig tidigare drabbats av ett bedrägeri i den här storleksklassen.

"Alla som har med transaktioner att göra vet att det finns personer som försöker med bedrägerier. Vi har varit förskonade från bedrägerier på de här nivåerna", säger Per Norman.

Mr Green redovisar ett ebitda-resultat, före engångsposter, på 31,9 MKr för det fjärde kvartalet. Förlusten på 8,4 MKr som orsakas av bedrägeriet är alltså cirka en fjärdedel av resultatet.

Har ni förhoppningar om att få tillbaka pengarna?

”Jag vill inte spekulera i det. Nu tar vi kostnaden och vi har löst problemet. Nu kör vi vidare och fokuserar på att det inte ska hända igen.”

Bolagets resultat per aktie för det fjärde kvartalet var 0,40 kronor, jämfört med 0,47 kronor året före. Intäkterna ökade till 265 Mkr jämfört med 201 Mkr året före.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera