Hoppa till innehållet

MTG: Den stora spelaren inom e-sport

E-sporten kommer omsätta över 6,5 miljarder kronor 2018 enligt nya beräkningar. MTG storsatsar och har med sina uppköp visat att man storsatsar på e-sporten. 

Tysken Arnd Benninghoff har lett arbetet med e-sport på MTGx.
Tysken Arnd Benninghoff har lett arbetet med e-sport på MTGx.Foto: Patrik Olsson

Sverige hamnar i topp i Europa med största andelen e-sportpublik via onlineplattformar, enligt en undersökning av analysföretaget Superdata och betaltjänsten Paypal.

Och det finns rejält med pengar att hämta inom e-sporten. Undersökningen förutspår att den svenska marknaden kommer att omsätta biljetter, varor, sponsorskap och reklam för nästan 350 miljoner kronor under 2019. Och då räknas inte försäljningen av dator- och tv-spel in.

2015 visade MTG att man storsatsar på e-sporten genom att köpa upp event- och produktionsjätten Dreamhack för 244 Mkr. Tidigare samma år investerade bolaget i ESL, en av världens största arrangörer av e-sport som lockar hundratusentals fysiska besökare till turneringar.

”E-sport är 2000-talets sport, både i Sverige och globalt. Under 2018 beräknas den sammanlagda publiken att uppgå till 380 miljoner, en större publik än vad NFL drar”, säger Arnd Benninghoff, som ansvarar för MTG:s satsningar inom e-sport och gaming, MTGx.

”På denna globala och växande marknad befinner sig MTG i en ledande position genom vårt ägande i ESL och Dreamhack vars innehåll och event attraherar fler sponsorer, partners och fler tittare än någonsin.”

Di Digitals serie om e-sporten: Här är MTG:s utmanare om e-sportpengarna

Tidigare i år beslutade styrelsen för MTG att dela upp bolaget i två delar där Nordic Entertainment Group ska bestå av tv-verksamhet, streamingtjänsterna Viaplay och Viafree, Splay Networks och radiostationerna. 

Den andra delen, som fortsatt ska heta MTG, kommer ta hand om e-sporten, onlinespel och digitalt videoinnehåll. Den nya delningen är planerad till andra halvan av 2018.

Di Digitals serie om e-sporten: Investeraren: ”Vi är bara i början av e-sporten i Sverige”

En rapport av analysföretaget Newzoo pekar på att inkomsterna för e-sporten globalt tar ett rejält skutt under 2018 och hamnar på runt 790 miljoner dollar, motsvarande drygt 6,5 miljarder kronor. Då räknas inte spelutvecklarnas licensavgifter in.

MTG:s e-sportverksamhet sålde under 2017 för omkring 1,36 miljarder kronor och därmed har bolaget ungefär 20 procent av globala marknaden för e-sport. Andra stora aktörer är Twitch och Youtube men även Twitter har börjat streama de stora matcherna och turneringarna.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera