Hoppa till innehållet

MTG: E-sporten växer med 40 procent nästa halvår

Familjen Stenbecks mediebolag MTG ökade omsättning och resultatet under andra kvartalet i år. Bolaget säger nu att den digitala storsatsningen MTGx ska visa vinst redan i år.

MTG:s vd Jorgen Madsen Lindemann
MTG:s vd Jorgen Madsen LindemannBild: Oskar Omne

Omsättningen blev 4,426 miljarder kronor jämfört med 3,718 miljarder kronor kvartalet innan. Samtidigt steg rörelseresultatet med 9 procent till 391 miljoner kronor jämfört med 360 miljoner kronor året innan.

”Ännu ett kvartal med god organisk tillväxt och ökad vinst. Vår strategiska omvandling har fortsatt och våra produkter är bättre positionerade än någonsin för att dra fördel av förändrade konsumtionsbeteenden”, skriver Jorgen Madsen Lindemann i vd-ordet.

En betydande del av vinstökningen kommer från spelutvecklaren Innogames, i vilken MTG i maj ökade sitt innehav till 51 procent.

Läs mer: MTG ökar innehav i tysk spelutvecklare

Under årets andra halvår förväntar sig bolaget att e-sportverksamheten kommer att växa med över 40 procent organiskt, eftersom eventen är viktade till slutet av året samt genom avtal med bland annat Facebook och Twitter.

Vd Jorgen Madsen Lindemann ser flera potentiella framtida intäktskällor för MTGx e-sportsatsning:

”Vi kommer att leverera två program till Disney XD, det är ett av de nya sätt man kan kapitalisera på e-sport. Mediarättigheterna, som vi kallar det, är något som händer nu. Vi har överenskommelser med Facebook, Twitter, Twitch och Youtube. Sedan har vi fler och fler deltagare på våra evenemang vilket ger ökade biljettintäkter och ökade sponsorintäkter. Vår nya överenskommelse med Intel är en mycket större överenskommelse än tidigare. Ju fler som kommer på eventet och tittar online desto större blir intäkterna från sponsorer”, säger han till Di Digital.

MTG:s vd ser dessutom möjligheter till synergier genom att ha både spelutvecklare och e-sportbolag i portföljen.

”Flera av spelen som är för mobil kan bli e-sport, det är inte bara Counterstrike som är e-sport. Det senaste exemplet är att det också växer till något med innehåll, som exempel när vi säljer tv-program till Disney XD.”

Totalt hade den digitala storsatsningen MTGx, där e-sporten är samlad, under andra kvartalet i år en omsättning på 610 miljoner kronor. Det är en rejäl ökning jämfört med året innan då omsättningen i det andra kvartalet låg på 360 miljoner kronor. Rörelseresultatet för affärsområdet sjönk samtidigt från -48 till -53 miljoner kronor.

Bolaget förväntar sig nu att MTGx ska gå med vinst under fjärde kvartalet i år.

I november 2016 kommunicerade bolaget till Di Digital att ambitionen då var att investeringstunga MTGx skulle visa svarta siffror under 2018.

Läs mer: Då ska MTGx gå med vinst

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera