Den nordiska mediekoncernen MTG har genom sin digitala satsning MTGx tidigare investerat i e-sport, bland annat genom köpet av e-sportsturneringen Dreamhack. Nu får MTGx ytterligare ett ben att stå på – mobilspel.
Mediekoncernen köper 35 procent av den Hamburg-baserade spelutvecklaren Innogames till en bolagsvärdering av 260 miljoner euro, motsvarande 2,5 miljarder kronor.
MTG har möjligheten att utöka sitt innehav med ytterligare 16 procent av spelbolaget, enligt ett pressmeddelande. Investeringen ligger i linje med MTG:s strategi att investera i digitalt innehåll, enligt koncernens vd Jörgen Madsen Lindemann.
”Vi ser oss om efter digitala globala vertikaler och om du tittar på spelbranschen så är det verkligen en global industri. Vi har sedan tittat efter företag med starka spel som lockar till sig många kunder och därmed också hög omsättning. Det har vi hittat i Innogames”, Jörgen Madsen Lindemann.
Läs även: MTG:s vd: ”OS visar att vår strategi funkar”
Innogames omsatte över 100 miljoner euro under 2015 med fler än 150 miljoner registrerade spelare. Bolaget grundades 2007, är baserat i Hamburg och Düsseldorf och sysselsätter fler än 400 personer från 30 länder. Innogames har gjort spel som Tribal Wars, Grepolis och Forge of Empires.
Det här segmentet är väldigt intressant och snabbväxande. Det är därför vi tittar efter fler bolag inom det här området.
”Spel är en enorm industri som är större än filmindustrin och 50 gånger större än e-sportsmarknaden. Vad vi verkligen gillar med online-spelsmarknaden är affärsmodellen free to play. Du spelar helt gratis och ju mer du spelar desto mer lär sig publiceringsverktyget om dig och desto större chans är det att du börjar betala för saker”, säger Arnd Benninghoff, vd för MTGx.
Beskedet att MTG investerar i Innogames fick MTG:s aktie att stiga på torsdagsmorgonen. En halvtimme efter att börsen öppnats hade aktiekursen stigit med 1,3 procent på en annars sjunkande börs. Följ kursen här.
Investeringen i tyska Innogames lär inte bli MTG:s enda i spelindustrin, om man ska tro Jörgen Madsen Lindemann.
”Det här segmentet är väldigt intressant och snabbväxande och därför letar vi efter fler bolag på området. Vi har redan investerat mycket i e-sport, som ESP, och i digitala nätverk som Splay. Samma sak kommer att gälla för spelindustrin om vi tittar framåt.”
Läs även: Efter Dreamhack-köpet: Så mycket drar MTG in på e-sport