Mediekoncernen MTG har varit en storköpare av digitala mediebolag i år. Först köpte de majoriteten av aktierna i E-sportsföretaget Turtle Entertainment för 700 Mkr. Sedan köpte MTG kanalnätverket Zoomin.tv och utökade sitt ägande i det svenska youtubenätverket Splay.
Läs mer: Splay-grundaren: "Vi kommer inte att flytta in hos MTG"
I MTG:s kvartalsrapport som släpptes under torsdagen framgår att bolagets digitala omställning går allt snabbare.
"Vi har investerat 1,2 miljarder kronor i tre marknadsledande digitala aktörer inom olika snabbväxande kategorier av video online", konstaterar MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann.
MTG:s plan är att spara 600 Mkr per år genom omstruktureringar inom de "gamla" delarna av bolaget. 300 personer ska bort för att skapa utrymme för nya investeringar. I kvartalsrapporten skriver MTG att merparten av besparingarna ska investeras i bolagets omställning. Det handlar alltså om en årlig krigskassa på runt en halv miljard kronor som MTG kan köpa startupbolag för.
Så här långt har fokus legat på E-sport, och till viss del videounderhållning online.
"Vi har eldkraft för förvärv lägga om rätt möjlighet dyker upp”, sa Jørgen Madsen Lindemann, till Di i augusti.
En logisk fortsättning på MTG:s investeringsräd i den digitala sektorn är att bolaget köper fler aktier i Zoomin.tv och Splay. I kvartalsrapporten framgår nämligen att MTG har optioner på att köpa samtliga aktier i de båda bolagen fram till 2019.
Zoomin värderades till 800 Mkr när MTG tidigare i år köpte 51 procent av aktierna och Splay värderades till 280 Mkr när MTG ökade sitt ägande till 81 procent av aktierna.
Om MTG utnyttjar sin option för att köpa samtliga aktier i de båda bolagen inan 2019 handlar det därmed troligtvis om investeringar på långt över en halv miljard kronor bara där.