Hoppa till innehållet

MTG backar på svag rapport

Mediekoncernen MTG backar på börsen sedan man redovisat ett resultat strax under förväntan. Vd Jørgen Madsen Lindemann betonar att MTG fortsätter att storsatsa inom den digitala arenan, bland annat med den digitala gratistjänsten Viafree och världens första dygnet runt sända tv-kanal dedikerad till e-sport.

MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann.
MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann.

Mediekoncernen MTG redovisar ett resultat före skatt på 444 miljoner kronor för det andra kvartalet 2016. Det är drygt 3 procent sämre än förväntningarna som låg vid 458 miljoner, enligt konsensus från Inquiry Financial.

Fem minuter efter börsens öppning hade MTG:s b-aktie backat med 3,5 procent.

Rörelseresultatet blev 472 miljoner, vilket gav en marginal på 10,9 procent. Väntat var 469 miljoner och 10,6 procent.

Resultatet efter skatt blev 328 miljoner, motsvarande 4,32 kronor per aktie.

Intäkterna var 4.328 miljoner (4.154), väntat var 4.434 miljoner.

Vi fokuserar istället på att investera ytterligare i expansionen av våra digitala verksamheter.

Siffrorna avser kvarvarande verksamheter. 

Under perioden slutförde MTG försäljningen av sitt aktieinnehav i CTC Media, motsvarande 38 procent av bolaget, och därefter mottagit kontant betalning om motsvarande 1.023 miljoner kronor.

Mediebolaget MTG upprepar helårsambitionerna men spår lägre resultat i det tredje kvartalet.

”Vår ambition att accelerera vår försäljningstillväxt och att öka rörelseresultatet för helåret kvarstår. Försäljningen i tredje kvartalet förväntas återigen öka jämfört med föregående år men vinsten kommer att minska som en följd av såväl de nya som förlängda sporträttigheterna, framförallt i Norden, och de fortsatt negativa valutaeffekterna”, skriver vd Jørgen Madsen Lindemann.

Han betonar att MTG fortsätter att storsatsa inom den digitala arenan.

”Vi är nu inte bara den ledande aktören inom digital underhållning på de flesta av våra marknader, utan har också globalt ledande positioner inom strategiskt viktiga vertikaler såsom esport och MCNs”, skriver vd Jørgen Madsen Lindemann.

Han framhåller att MTG lagt till innehåll och justerat priserna för såväl Viasat som Viaplay, samt att man snart lanserar den digitala gratistjänsten Viafree.

”Vi utvecklar fler och fler originalproduktioner för Viaplay. Vi är på väg att lansera Viafree i Skandinavien vilket är en digital plattform som erbjuder annonsfinansierat videoinnehåll. Vi kommer i Sverige att exklusivt visa OS i Rio nästa månad på alla våra plattformar, samt för första gången både i VR och Ultra-HD”, skriver vd Jørgen Madsen Lindemann.

Han uppger även att MTG lanserar en ny premiumsportkanal i Sverige med hjälp av de nya rättigheter som vi har förvärvat.

Vidare nämner han att MTG har lanserat världens första dygnet runt sända tv-kanal dedikerad till e-sport som man ska ”göra tillgänglig så brett som möjligt för världens 250 miljoner e-sportfans och mer än 2 miljarder gamers”.

Försäljningen av innehavet i CTC Media innebär att MTG nu inte har några intressen kvar i OSS-regionen när det gäller traditionell tv. MTG har även tecknat avtal om att sälja sina fri-tv och produktionsbolag i Ghana och Tanzania.

”Vi fokuserar istället på att investera ytterligare i expansionen av våra digitala verksamheter, samtidigt som vi under kvartalet har betalat ut den högsta kontantutdelningen någonsin”, skriver vd Jørgen Madsen Lindemann.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera