Mediekoncernen MTG redovisar ett resultat före skatt på 444 miljoner kronor för det andra kvartalet 2016. Det är drygt 3 procent sämre än förväntningarna som låg vid 458 miljoner, enligt konsensus från Inquiry Financial.
Fem minuter efter börsens öppning hade MTG:s b-aktie backat med 3,5 procent.
Rörelseresultatet blev 472 miljoner, vilket gav en marginal på 10,9 procent. Väntat var 469 miljoner och 10,6 procent.
Resultatet efter skatt blev 328 miljoner, motsvarande 4,32 kronor per aktie.
Intäkterna var 4.328 miljoner (4.154), väntat var 4.434 miljoner.
Vi fokuserar istället på att investera ytterligare i expansionen av våra digitala verksamheter.
Siffrorna avser kvarvarande verksamheter.
Under perioden slutförde MTG försäljningen av sitt aktieinnehav i CTC Media, motsvarande 38 procent av bolaget, och därefter mottagit kontant betalning om motsvarande 1.023 miljoner kronor.
Mediebolaget MTG upprepar helårsambitionerna men spår lägre resultat i det tredje kvartalet.
”Vår ambition att accelerera vår försäljningstillväxt och att öka rörelseresultatet för helåret kvarstår. Försäljningen i tredje kvartalet förväntas återigen öka jämfört med föregående år men vinsten kommer att minska som en följd av såväl de nya som förlängda sporträttigheterna, framförallt i Norden, och de fortsatt negativa valutaeffekterna”, skriver vd Jørgen Madsen Lindemann.
Han betonar att MTG fortsätter att storsatsa inom den digitala arenan.
”Vi är nu inte bara den ledande aktören inom digital underhållning på de flesta av våra marknader, utan har också globalt ledande positioner inom strategiskt viktiga vertikaler såsom esport och MCNs”, skriver vd Jørgen Madsen Lindemann.
Han framhåller att MTG lagt till innehåll och justerat priserna för såväl Viasat som Viaplay, samt att man snart lanserar den digitala gratistjänsten Viafree.
”Vi utvecklar fler och fler originalproduktioner för Viaplay. Vi är på väg att lansera Viafree i Skandinavien vilket är en digital plattform som erbjuder annonsfinansierat videoinnehåll. Vi kommer i Sverige att exklusivt visa OS i Rio nästa månad på alla våra plattformar, samt för första gången både i VR och Ultra-HD”, skriver vd Jørgen Madsen Lindemann.
Han uppger även att MTG lanserar en ny premiumsportkanal i Sverige med hjälp av de nya rättigheter som vi har förvärvat.
Vidare nämner han att MTG har lanserat världens första dygnet runt sända tv-kanal dedikerad till e-sport som man ska ”göra tillgänglig så brett som möjligt för världens 250 miljoner e-sportfans och mer än 2 miljarder gamers”.
Försäljningen av innehavet i CTC Media innebär att MTG nu inte har några intressen kvar i OSS-regionen när det gäller traditionell tv. MTG har även tecknat avtal om att sälja sina fri-tv och produktionsbolag i Ghana och Tanzania.
”Vi fokuserar istället på att investera ytterligare i expansionen av våra digitala verksamheter, samtidigt som vi under kvartalet har betalat ut den högsta kontantutdelningen någonsin”, skriver vd Jørgen Madsen Lindemann.