Hoppa till innehållet

MTG jagar nya e-sportsköp

MTG:s shoppingrunda inom e-sportsvärlden kommer att fortsätta, enligt koncernens vd. Fokus kan hamna på Asien under 2016. "Vi ser redan att e-sport är lika populärt som NHL", säger Jørgen Madsen Lindemann.

Jørgen Madsen Lindemann tog över som MTG:s vd 2013.
Jørgen Madsen Lindemann tog över som MTG:s vd 2013.Foto: Hanna Wemmenhag

Stora pengasummor bytte händer när MTG satsade digitalt under 2015.

Mediebolaget gjorde uppköp för totalt 1,4 miljarder i form av majoritetsandelar i tyska Turtle Entertainment, Youtube-nätverken Zoomin.tv och Splay och alla aktier i esportsturneringen Dreamhack.

Läs mer: MTG på uppköpsjakt – ska investera halv miljard per år

MTG:s vd utesluter inte fler uppköp inom e-sport och webb-tv under 2016. Det säger han i en intervju med Di Digital.

"Vi kommer att investera mer i dessa områden eftersom vi vill få dem att växa, och växa fort. Om det innebär fler uppköp så kommer vi att göra det", säger Jørgen Madsen Lindemann.

Samtidigt är det stora köpet redan genomfört, nämligen andelen i Turtle Entertainment och e-sportsligan ESL för över 700 miljoner kronor.

”Vi har inget uttryckt mål på antal bolag i år, men ambitionen är att få en större global närvaro med våra produkter”, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Marknaden för e-sport väntas växa 43 procent globalt under 2016, enligt en prognos av undersökningsbolaget Newzoo som Di Digital nyligen skrev om. MTG:s vd vill inte sätta någon siffra på sina egna förväntningar.

”Vi ser att fler och fler rör sig till denna sport. E-sport redan är lika populärt som (nordamerikanska hockeyligan) NHL och kommer att bli lika populärt som (amerikanska fotbollsligan) NFL till 2017”, säger han.

Läs mer: Ny rapport spår miljardtillväxt på e-sport

Enligt Jørgen Madsen Lindemann fokuserade MTG:s e-sportsstrategi  på den amerikanska marknaden under 2015. Nu kan andra marknader bli aktuella. ”Det är globalt. Vi tittar på varje region runtom i världen där vi vill vara relevanta inom e-sport."

Nordamerika är den största marknaden för e-sport, med 37 procent av den globala intäktsströmmen under 2015 enligt Newzoo. Asien hamnar precis efter med 34 procent.

”Detta innebär Europa, Asien och var som helst. När vi tittar på turneringar och samarbeten just nu är perspektivet globalt”, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Lönsamhet är inget mål i närtid för den digitala verksamheten MTGX. Under 2015 omsatte företagssegmentet som även innefattar Nice Entertainment och MTG Radio närmare 3 miljarder kronor, med marginella förluster på 114 miljoner kronor.

Läs mer: E-sportssatsande MTG tar hem en halv miljard i vinst

”Vi har bett ledningen att ordna tillväxt i verksamheten och att försäkra sig om att vi är superrelevanta på de stora marknaderna”, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Han ser det som naturligt att jättebolag som amerikanska King-köparen Activision Blizzard ger sig in och stångas inom e-sportssfären.

”Det är en spännande produkt. Där det finns ett relevant berättande vill folk vara. Det är samma sak med Champions League, ishockey eller OS.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera