Hoppa till innehållet

MTG investerar nästan en miljard i spelbolag

Mediekoncernen MTG tar steget in i spelvärlden. Bolaget köper 35 procent av tyska spelutvecklaren Innogames för närmare 900 miljoner kronor. 

Jörgen Madsen Lindemann, MTG:s vd och koncernchef.
Jörgen Madsen Lindemann, MTG:s vd och koncernchef.

Den nordiska mediekoncernen MTG har genom sin digitala satsning MTGx tidigare investerat i e-sport, bland annat genom köpet av e-sportsturneringen Dreamhack. Nu får MTGx ytterligare ett ben att stå på – mobilspel.

Mediekoncernen köper 35 procent av den Hamburg-baserade spelutvecklaren Innogames till en bolagsvärdering av 260 miljoner euro, motsvarande 2,5 miljarder kronor.

MTG har möjligheten att utöka sitt innehav med ytterligare 16 procent av spelbolaget, enligt ett pressmeddelande. Investeringen ligger i linje med MTG:s strategi att investera i digitalt innehåll, enligt koncernens vd Jörgen Madsen Lindemann.

”Vi ser oss om efter digitala globala vertikaler och om du tittar på spelbranschen så är det verkligen en global industri. Vi har sedan tittat efter företag med starka spel som lockar till sig många kunder och därmed också hög omsättning. Det har vi hittat i Innogames”, Jörgen Madsen Lindemann.

Läs även: MTG:s vd: ”OS visar att vår strategi funkar”

Innogames omsatte över 100 miljoner euro under 2015 med fler än 150 miljoner registrerade spelare. Bolaget grundades 2007, är baserat i Hamburg och Düsseldorf och sysselsätter fler än 400 personer från 30 länder. Innogames har gjort spel som Tribal Wars, Grepolis och Forge of Empires.

Det här segmentet är väldigt intressant och snabbväxande. Det är därför vi tittar efter fler bolag inom det här området.

”Spel är en enorm industri som är större än filmindustrin och 50 gånger större än e-sportsmarknaden. Vad vi verkligen gillar med online-spelsmarknaden är affärsmodellen free to play. Du spelar helt gratis och ju mer du spelar desto mer lär sig publiceringsverktyget om dig och desto större chans är det att du börjar betala för saker”, säger Arnd Benninghoff, vd för MTGx.

Beskedet att MTG investerar i Innogames fick MTG:s aktie att stiga på torsdagsmorgonen. En halvtimme efter att börsen öppnats hade aktiekursen stigit med 1,3 procent på en annars sjunkande börs. Följ kursen här

Investeringen i tyska Innogames lär inte bli MTG:s enda i spelindustrin, om man ska tro Jörgen Madsen Lindemann.

”Det här segmentet är väldigt intressant och snabbväxande och därför letar vi efter fler bolag på området. Vi har redan investerat mycket i e-sport, som ESP, och i digitala nätverk som Splay. Samma sak kommer att gälla för spelindustrin om vi tittar framåt.”

Läs även: Efter Dreamhack-köpet: Så mycket drar MTG in på e-sport

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera