Hoppa till innehållet

MTR tvingas ta avstånd från Uber Pop

Efter att ha lanserat ett samarbete med Uber tvingas tågbolaget MTR Express ta avstånd från Uber Pop. "Vi kan konstatera att det verkar ha uppstått ett missförstånd", skriver bolaget.

Ubers Sverigechef Alok Alström.
Ubers Sverigechef Alok Alström.Foto: Jonas Eng

På tisdagen presenterade MTR Express och Uber ett samarbete som innebär att resenärer ska kunna fortsätta sin resa med Uber efter att ha klivit av tåget.

Nyheten fick Ubers konkurrenter att gå i taket. Taxiförbundet riktade snart kritik mot samarbetet i ett öppet brev till MTR Express. Förbundet kritiserade bland annat Uber för att svika både sina förare och samhället genom att undanhålla skatter. Kritiken var särskilt skarp mot tjänsten Uber Pop, som består av förare som kör utan taxikort i privata bilar.

Läs mer: Första UberPOP-domen i Sverige: "Olaga taxitrafik"

Nu tar MTR Express avstånd från den kontroversiella Uber-tjänsten. 

"I brevet hänvisar de (Taxiförbundet) till en tjänst som heter Uber Pop. Vi kan konstatera att det verkar ha uppstått ett missförstånd från Taxiförbundets sida eftersom endast tjänsterna Uber X, Uber Black och Uber Lux faller inom ramen för vårt samarbete", skriver MTR Express.

Uber Pop har i ett flertal svenska domar klassats som olaga taxitrafik, varpå bilförarna har fått betala böter.

Direkt/Di Digital

Läs mer: 21 Uber-förare dömda i Sverige

Även Ubers bakgrundskontroller av nyregistrerade förare har hamnat under lupp. Di Digital har till exempel kunnat registrera sig som förare i budgetklassen Uberpop med endast ringa kontroller.

Läs mer: Ubers förarkontroller är en bluff

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera