Hoppa till innehållet

Näringslivsprofiler startar exklusiv Handels-fond

Sverige har fått en ny fond för investeringar i nykläckta bolag med en rad näringslivsprofiler som ska hjälpa entreprenörerna till framgång. Men det krävs att du läst på Handelshögskolan i Stockholm för att ha en chans att ta del av pengarna.

Bakom den nya fonden DHS står en rad näringslivsprofiler med förflutet på Handelshögskolan i Stockholm.
Bakom den nya fonden DHS står en rad näringslivsprofiler med förflutet på Handelshögskolan i Stockholm.

DHS Venture Partners är ett nytt tillskott till riskkapitalfloran i Sverige. Namnet DHS avslöjar fondens inriktning.

”Det står för ’diplomerad från Handelshögskolan i Stockholm’”, säger initiativtagaren Lars Lindgren och visar sin examensring med bokstäverna DHS.

Lars Lindgren är ett välkänt namn på den svenska riskkapitalmarknaden. Han är ängelinvesterare i en rad bolag och grundade den svenska riskkapitalföreningen, SVCA, redan 1985.

”Idén till DHS har legat och puttrat länge. Nästan alla stora lärosäten har en sådan här investeringsfond kopplad till sig. Det är nästan skamligt att Handels inte haft det tidigare”, säger han. 

Räknat i pengar är det ingen stor fond det handlar om. Totalt 25 Handels-alumner går in med 200 000 kronor vardera vilket ger ett kapital på 5 miljoner kronor som ska investeras i ett tiotal företag.

”Det är inte pengarna som är det viktiga. En investering ska vara en kvalitetsstämpel och en möjlighet att ta del av våra erfarenheter och nätverk”, säger Lars Lindgren. 

Några av personerna som är med i DHS är affärsängeln Mattias Miksche, styrelseproffset Eva Redhe Ridderstad, Castellum-ordföranden Charlotte Strömberg och Brummer-delägaren Svante Elfving.

“Tanken är att de delägare som så önskar kan gå in med privata pengar i bolagen parallellt med DHS och att en person blir huvudansvarig för respektive investering”, säger Lars Lindgren. 

DHS är ingen vanlig fond som letar efter den bästa möjliga avkastningen var som helst. Precis som att investerarna alla är gamla Handelsstudenter så kommer de bara att investera i bolag där minst en av grundarna är, eller har varit, Handelsstudent.

”Vi är fristående från Handels men vill ha ett bra samarbete med skolan, lärarna, inkubatorn SSE Business Lab och Kamratföreningen. Vi vill komplettera det som finns”. 

Det har blivit väldigt populärt att starta bolag bland ekonomstudenter. Blir det inte svårt att hitta de verkliga stjärnorna?

”Visst är det så, men det är som med idrott, för att få fram talangerna behöver man ha stor bredd. Man ska inte snäva in i början och att misslyckas ska inte behöva vara så dramatiskt. Vi som investerare går inte heller in med våra sista slantar i det här. Ingen ska behöva gråta om en investering misslyckas”. 

Du har varit en framgångsrik affärsängel länge. Vad krävs för att lyckas som privatinvesterare?

”Optimism! Man behöver vara konstruktivt optimistisk och långsiktig. Sedan måste man förstå att pengarna inte är det viktigaste när man går in så här tidigt. Man är där för att hjälpa grundarna som coach och mentor för att bygga framgångsrika företag.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera