Hoppa till innehållet

Narrative ansöker om konkurs – ”räkna inte med att hajpen håller i sig”

Det en gång hajpade startupbolaget Narrative har ansökt om konkurs. ”Vi spände bågen väldigt högt”, säger vd:n Martin Källström till Di Digital.

Martin Källström är Narratives vd en av fem grundare.
Martin Källström är Narratives vd en av fem grundare.Foto: Press

Narrative (NTL) föll offer för riskkapitalvärldens hajp. Det säger vd:n Martin Källström till Di Digital sedan det stod klart att bolaget ansöker om konkurs.

Man ska inte räkna med att hajpen håller i sig.

”Som riskkapitalmarknaden fungerar så är olika teknologier hajpade under ett par års tid. En lärdom jag tar med mig är att man som entreprenör ska vara meveten om den kurvan och inte räkna med att hajpen håller i sig. Man bör bygga bolaget så att det är helt finansierbart utan den”, säger Narratives vd Martin Källström (NTL) till Di Digital.

Narratives självgående minikamera ”Clip” har lockat till sig 90 miljoner kronor i riskkapital. Bolagets investerare – bland dem svenska Creandum – har enligt vd:n visat ”full förståelse” för Narrative under processen.

I efterhand borde Narrative ha hållit tillbaka och låtit den senaste investeringen på 50 Mkr löpa över tre år istället för två, säger Martin Källström.

”Det är en faktor av att vi spände bågen väldigt högt och fortsatte att satsa på tillväxt hela vägen. I efterhand kan man se att vi möjligtvis skulle ha planerat för en längre runway på den senaste finansieringsrundan. Nu tog vi in pengar och planerade för 24 månaders drift och höll det till punkt och pricka. 36 månader hade varit bättre såhär i efterhand”‚ säger Martin Källström.

I början av juli gick Narrative in i företagsrekonstruktion. Det var efter en orolig tid då både True Ventures-profilen Om Malik (NTL) och Keith Rabois (NTL) från Khosla Ventures hade lämnat Narratives styrelse

Läs även: Narrative har tömt kassan – går in i rekonstruktion

Under sommaren har Narrative fört diskussioner med flera olika finansiärer. Ingen av dem har velat ställa upp med kapital till bolaget i sin nuvarande form.

Däremot finns det en möjlighet att Narratives grundare hittar en finansiär som kan tänka sig att köpa loss patent ur konkursboet för att fortsätta att tillverka den bärbara kameran.

”Om man har en finansiering går det att köpa patenten och tekniken ur det gamla bolaget. Det är den ideala lösningen, för då kan våra befintliga ägare få betalt och fortsätta att tillverka och sälja produkten på marknaden”‚ säger Martin Källström.

Narratives konkursförvaltare Erik Selander uppger att man nu ser över vilka delar av bolaget det finns intresse för på marknaden.

”Vi går igenom detta nu för att se om vi har intressanta tillgångar att avyttra”‚ säger Erik Selander.

Martin Källström säger att det kan räcka med en investering på upp till 10 Mkr för att säkra patenter ur konkursboet.

”Det är jättetråkigt att vi inte har lyckats rädda bolaget. Samtidigt tar jag med mig väldigt stora lärdomar och väldigt mycket bekräftelse i form av lyckliga användare och ett fantastiskt team som har jobbat bra ihop i flera år”, säger Martin Källström.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera