Hoppa till innehållet

Narrative har tömt kassan – går in i rekonstruktion

När Narrative lanserade sin nya kamera hade riskkapitalisterna fått kalla fötter. Det hajpade bolaget har nu slut på pengar och går in i rekonstruktion. ”Vi behöver ett år för att nå lönsamhet”, säger grundaren Martin Källström.

Martin Källström, Narratives vd, är en av bolagets fem grundare. Tidigare hette företaget Memoto.
Martin Källström, Narratives vd, är en av bolagets fem grundare. Tidigare hette företaget Memoto.

En handfull miljoner bara i Kickstarter-donationer. Totalt 90 miljoner kronor i riskkapital. Narratives bärbara videokamera skulle kapitalisera på realtidsdokumentationen av våra liv.

Mot slutet av 2015, omkring ett år efter en nyemission som frigjorde 60 Mkr, lanserade Narrative (NTL) den andra versionen av kameran Clip. Ungefär då började orosmolnen hopa sig.

”Vi tajmade lanseringen så att vi själva inte hade kapitalet för att producera produkten”, säger Narratives vd Martin Källström, en av bolagets fem grundare.

Nyligen avslöjade Di Digital att både True Ventures-profilen Om Malik och Keith Rabois från Khosla Ventures hade lämnat Narratives styrelse. Orsaken var då oklar.

Läs mer: Narratives investerare lämnar styrelsen

Nu står det klart att Narrative, ett av Sveriges mest haussade startupbolag, är i företagsrekonstruktion.

Investerarna lämnade när det blev ett alternativ

Under den processen, som väntas ta mellan tre och sex månader, ska bolaget jaga kapital för att kunna fortsätta producera sin bärbara kamera.

”Antingen kan man finansiera en ganska offensiv satsning, eller de tolv månader vi behöver för att nå lönsamhet”, säger Martin Källström.

Att bolagets två stjärninvesterare lämnade styrelsen var enligt honom en principsak.

”De lämnade när rekonstruktion blev ett alternativ. Om det hade varit det enda alternativet redan då hade vi genomfört det. Det var viktigt för oss att uttömma alla möjliga utvägar först. Vi jobbade ytterligare ett par månader för att säkra att det verkligen inte fanns sätt att lösa det på”, säger Martin Källström, som på onsdagen fick bekräftat att rekonstruktionen är igång.

Foto:

För drygt 2 000 kronor får Narratives kunder en bärbar kamera som dokumenterar tillvaron.

Ingen av bolagets befintliga ägare var beredd att gå in som huvudinvesterare för att hålla verksamheten flytande. I stället blir Narratives uppgift att hitta externt kapital.

”Det är en hållning som hela VC-världen i Silicon Valley har tagit i det klimat man har stått inför under våren”, säger Martin Källström.

Narrative vill inte uppge en exakt summa, men bolaget söker nu högst 50 Mkr i finansiering för att hålla sig flytande. Martin Källström vittnar om en riskkapitalmarknad som i dagsläget ogärna investerar i hårdvarubolag som kräver stora investeringar för att få fart på försäljningen.

... väldigt glada att det finns verktyg som företagsrekonstruktion

”Det är en väldigt svår marknad för hårdvarustartups just nu. Även Fitbit och Gopro har svårt att visa lysande resultat. Det är inget vi kan påverka”, säger Martin Källström.

Omkring 35 personer arbetar i dag hos Narrative. Under rekonstruktionen kommer bolaget att skära i personalstyrkan och lägga ut administrativa tjänster på entreprenad. Hur många anställda som påverkas vill bolaget inte uppge.

Produktionen av den nya kameran Clip 2, som lanserades mot slutet av 2015, kommer att slå av på takten men ändå fortsätta under rekonstruktionsperioden.

Konkurrenter verksamma i Kina har också försvårat kapitalanskaffningen för Narrative.

”Men deras kameror är mer än dubbelt så stora och tunga. Man missar värdet att bara kunna sätta på den på en t-shirt eller vad som helst”‚ säger Martin Källström.

Under verksamhetsåret 2014/15 redovisade Narrative förluster på 25 Mkr. Försäljningen uppgick till 9,7 Mkr, en marginell förbättring mot föregående år. Under räkenskapsåret 2015 kommer bolaget inte att nå över 10 Mkr i försäljning, säger Martin Källström. Dels eftersom redovisningsperioden är kortare och dels eftersom beställningar gjorda under 2015 bokförs som intäkter först året efter.

Inför rekonstruktionen öppnar Narrative för att vända sig till företagskunder i större utsträckning än i dag.

”Vi har ett spektrum av möjligheter vi tittar på. Man kan röra sig mer mot en aktiv försäljning till företagskunder. Vilken investerare vi tar in nu avgör de strategiska valen”, säger Martin Källström.

”Vi är väldigt glada över att det finns verktyg som företagsrekonstruktion för att låta oss jobba vidare och bevisa för världen vilken bra produkt vi har byggt. Det kan ses som en svår situation, men för oss innebär det en nytändning.”


Läs även:

Foto:

Fortsatta förluster för hajpade Narrative

Foto:

Narratives investerare lämnar styrelsen

Foto:

Superinvesteraren: ”Leverera värde, inte höga värderingar”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera