Hoppa till innehållet

Narratives investerare lämnar styrelsen

Riskkapitalbolagen True Ventures och Khosla Ventures har lämnat sina platser i det hajpade kamerabolaget Narratives styrelse, kan Di Digital avslöja. Vd och medgrundare Martin Källström är hemlighetsfull om varför.

Martin Källström är vd och medgrundare på Narrative
Martin Källström är vd och medgrundare på NarrativeFoto: Katja Annola

Det svenska startupbolaget Narrative, som tillverkar en såkallad lifelogging-kamera, fick ett stort genombrott hösten 2014. Då tog bolaget in drygt 60 miljoner kronor från bland andra det amerikanska riskkapitalbolaget Khosla Ventures.

Samtidigt klev Khosla-partnern och Silicon Valley-kändisen Keith Rabois, tidigare operativ chef på det börsnoterade miljardföretaget Square, in i Narratives styrelse. Där tog han plats jämte Om Malik, sedan tidigare delägare i Narrative genom True Ventures och en av den amerikanska techsektorns mest välkända investerare.

“Framtiden har aldrig sett ljusare ut”, skrev Narrative när investeringen offentliggjordes.

Nu lämnar både Om Malik och Keith Rabois sina uppdrag hos Narrative, kan Di Digital avslöja. För närvarande består bolagets styrelse enbart av de tre grundarna – Martin Källström, Oskar Kalmaru och Björn Wesén.

Orsaken till avhoppen är inte känd, ej heller om Om Malik och Keith Rabois styrelseplatser kommer fyllas av andra.

Styrelseförändringen sker mindre än två år efter den senaste investeringsrundan i Narrative, där både Khosla Ventures och True Ventures deltog.

Narratives medgrundare och vd Martin Källström bekräftar att Om Malik och Keith Rabois har lämnat sina styrelseplatser, men avböjer att förklara saken närmare när Di Digital når honom på telefon.

“Jag vill gärna ge hela bilden och verkligen nå ut med den. Jag har inte en kort kommentar som ger en rättvisande bild av det”, säger han och lovar att återkomma med mer information vid ett senare tillfälle.

Jag har inte en kort kommentar som ger en rättvisande bild.

 

I slutet av 2015 lanserade Narrative en ny version av sin minikamera Clip. Det var en vidareutveckling av den första kameran som bolaget utvecklade med pengar från en uppmärksammad Kickstarter-kampanj för tre år sedan.

”Den första versionen var för att se om det i över huvud taget skulle fungera. Det är den här produkten vi hade velat bygga från början egentligen,” sa Narratives medgrundare Oskar Kalmaru då i en intervju med Di Digital.

Samtidigt visade bolagets årsredovisning för 2014/15 på stora utvecklingskostnader. Narrative redovisade då en förlust på 25 Mkr, att jämföra med ett minusresultat på drygt 8 Mkr året innan. Samtidigt var omsättningsökningen blygsam, från drygt 8 Mkr till 9,7 Mkr.

Totalt har Narrative tagit in 100 miljoner kronor i finansiering sedan Kickstarterkampanjen. Förutom Khosla Ventures och True Ventures finns även svenska Creandum bland ägarna.

Bolaget har för avsikt att fylla på kassan med nytt riskkapital under 2016. Diskussioner pågår med flera investerare, enligt uppgift till Di Digital, men bolaget har ännu inte meddelat att ny finansiering är säkrad.

Kommer Khosla Ventures och True Ventures att försvara sina ägarandelar i Narrative när ni tar in mer pengar?

“Det förväntar jag mig att de gör”, säger Martin Källström.

Läs även: "Startups ska leverera värde, inte höga värderingar" – intervju med superinvesteraren Om Malik

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera