Hoppa till innehållet

Natural Cycles får certifikat och storsatsar

Svenska Natural Cycles har som första app i världen godkänts som preventivmedel av certifikatbolaget Tüv Süd. Grundarna tolkar det som att reklamförbudet hävs och satsar på att fördubbla försäljningen.

Natural Cycles grundare Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl återlanserar appen som preventivmedel, först i Sverige och Storbritannien. Foto: Jesper Frisk
Natural Cycles grundare Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl återlanserar appen som preventivmedel, först i Sverige och Storbritannien. Foto: Jesper Frisk

Svenska Natural Cycles (NTL) har sedan slutet av 2015 inte fått marknadsföra sig som preventivmedel utan endast som fertilitetsmonitor.

Appen bygger på att kvinnor mäter sin kroppstemperatur varje morgon och för in datan i mobilen. Appen meddelar om det är en så kallad grön dag, då man inte riskerar att bli gravid. Enligt bolaget är metoden 99,9 procent säker.

Det påståendet fälldes 2015 av Reklamombudsmannen, som krävde mer forskning som stöd. Även Läkemedelsverket har skrivit ett yttrande till Natural Cycles, som av grundarna tolkats som ett reklamförbud tills de gjort mer studier.

Nu berättar grundarna Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl att Natural Cycles godkänts som preventivmedel i den medicinsk-tekniska kategorin IIb av certifikatbolaget Tüv Süd.

"Vi är den första appen i världen som har blivit godkända som preventivmedel", säger Elina Berglund Scherwitzl till Di Digital.

Tyska Tüv Süd är ett bolag som bland annat certifierar bilar, men också läkemedel. Deras certifikat är giltiga i hela Europa.

Enligt Elina Berglund Scherwitzl innebär certifikatet att Natural Cycles nu får marknadsföras i både Sverige och hela Europa.

Läs mer: Reklamstopp slår mot Natural Cycles tillväxt

"Vi har informerat Läkemedelsverket om att vi har fått klassificeringen av Tüv Süd och att vi kommer att återlansera oss som preventivmedel."

I fjol växte bolagets försäljning med endast 3 procent då de fokuserade på att möta myndigheternas krav genom bland annat kliniska tester.

"Nu hoppas vi att kunna växa ordentligt igen. Målet för 2017 är att fördubbla försäljningen från förra året", säger Elina Berglund Scherwitzl.

I fjol såldes appen för cirka 2 miljoner dollar, cirka 18 miljoner kronor.

Helena Dzojic, enhetschef för medicinteknik på Läkemedelsverket, säger att en tillverkare som har certifikat från ett anmält organ som Tüv Süd har rätt att sälja sin produkt och marknadsföra sig i hela EU. Hon vill dock inte ta ställning till Natural Cycles innan hon sett vilka dokument bolaget hänvisar till.

Under 1,5 år har vi jobbat för att få en granskning.

Hon säger också att Läkemedelsverket aldrig utfärdat något formellt reklamförbud, utan endast fört dialog med bolaget. Läkemedelsverket har rätt att granska även företag som har certifikat.

Elina Berglund Scherwitzl säger att det svåraste var att hitta ett organ som överhuvudtaget ville granska appen som preventivmedel. De har bytt till Tüv Süd från ett organ i England.

"Under 1,5 år har vi jobbat för att få en granskning. Det viktigaste vi har gjort är att producera och publicera kliniska studier som visar att vår app är ett effektivt preventivmedel."

En studie som publicerades i fjol våras visade att appen vid normal användning leder till färre oönskade graviditeter än p-piller.

Som en del av certifieringen gör Natural Cycles samma analys varje månad och följer hela tiden upp resultaten.

Läs mer: Gravid-appen Natural Cycles tar in 50 miljoner

På torsdagen återlanseras appen i Sverige och Storbritannien.

Bolaget planerar att ta in en ny investeringsrunda i slutet av 2017.

"Storbritannien blir ett stort fokus 2017. Det är en större marknad än Sverige och intressant därför att de har en ganska hög p-pilleranvändning och en ganska stor okunskap om kroppen. Naturlig familjeplanering är inte särskilt utspritt där", säger Elina Berglund Scherwitzl.

Målet är att varje kvinna i 20- och 30-årsåldern i Storbritannien ska ha hört om Natural Cycles vid årets slut.

Bolaget planerar att ta in en ny investeringsrunda i slutet av 2017.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera