Snap, som ligger bakom den popuplära meddelandetjänsten Snapchat, hade premiär på New York-börsen under torsdagen och aktien rusade 44 procent.
Comcast-ägda NBC Universal investerade 500 miljoner dollar, eller motsvarande drygt 4,5 miljarder kronor, i Snap under börsnoteringen. Det skedde både som en strategisk investering och för ett partnerskap med Snap. Det uppger källor till CNBC.
NBC Universal bedöms vara det enda mediabolaget i USA som köpt in sig i bolaget i börsnoteringen. Företaget producerar flera serier som är tillgängliga via Snapchat, bland annat The Voice, SNL och E! News.
Investeringen kan ses som ett sätt för NBC Universal att försöka nå ut till millenniegenerationen, vilket har visat sig svårt genom traditionella kanaler som linjär-tv.
Tidigare har NBC Universal gjort flera investeringar i digital media, bland annat 400 miljoner dollar i Buzzfeed och 200 miljoner dollar i Vox. Nyligen köptes även Awesomeness TV upp som har en stor närvaro på Youtube. Totalt sett ska NBC Universal ha spenderat 1,5 miljarder dollar inom digitalt de senaste 18 månaderna.
Enligt CNBC kan investering hjälpa till att rättfärdiga Snaps värdering på 28 miljarder dollar.
De två grundarna, Evan Spiegel och Bobby Murphy, passade på att sälja aktier för motsvarande nära 2,5 miljarder kronor under noteringen.
Läs mer: Kommentar: ”Snap får inte fastna i Twitter-träsket”
Finwire / Di Digital