Hoppa till innehållet

NBC investerade 4,5 miljarder kronor i Snap

NBC Universal gjorde en strategisk investering i Snap under börsnotering. Tidigare har bolaget investerat 400 miljoner dollar i Buzzfeed och 200 miljoner dollar i Vox.

Snapchats medgrundare Evan Spiegel passade på att storsälja under noteringen.
Snapchats medgrundare Evan Spiegel passade på att storsälja under noteringen.

Snap, som ligger bakom den popuplära meddelandetjänsten Snapchat, hade premiär på New York-börsen under torsdagen och aktien rusade 44 procent.

Comcast-ägda NBC Universal investerade 500 miljoner dollar, eller motsvarande drygt 4,5 miljarder kronor, i Snap under börsnoteringen. Det skedde både som en strategisk investering och för ett partnerskap med Snap. Det uppger källor till CNBC.

NBC Universal bedöms vara det enda mediabolaget i USA som köpt in sig i bolaget i börsnoteringen. Företaget producerar flera serier som är tillgängliga via Snapchat, bland annat The Voice, SNL och E! News.

Investeringen kan ses som ett sätt för NBC Universal att försöka nå ut till millenniegenerationen, vilket har visat sig svårt genom traditionella kanaler som linjär-tv.

Tidigare har NBC Universal gjort flera investeringar i digital media, bland annat 400 miljoner dollar i Buzzfeed och 200 miljoner dollar i Vox. Nyligen köptes även Awesomeness TV upp som har en stor närvaro på Youtube. Totalt sett ska NBC Universal ha spenderat 1,5 miljarder dollar inom digitalt de senaste 18 månaderna.

Enligt CNBC kan investering hjälpa till att rättfärdiga Snaps värdering på 28 miljarder dollar.

De två grundarna, Evan Spiegel och Bobby Murphy, passade på att sälja aktier för motsvarande nära 2,5 miljarder kronor under noteringen.

Läs mer: Kommentar: ”Snap får inte fastna i Twitter-träsket”

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera