Hoppa till innehållet

NCC:s startup rullar vidare till Danmark

NCC har lockat 2500 användare till sitt startupbolag Loop Rocks, som matchar utbud och efterfrågan av sten och jord mellan byggarbetsplatser. Nu ansluts även åkerier och maskinuthyrare till marknadsplatsen, som lanseras i Danmark i maj. 

Loop Rocks, med chauffören Ulrika Sjöström, ansluter nu även åkerier och maskinuthyrare till marknadsplatsen.
Loop Rocks, med chauffören Ulrika Sjöström, ansluter nu även åkerier och maskinuthyrare till marknadsplatsen.

I somras sjösatte NCC det egenutvecklade startupbolaget Loop Rocks. Tjänsten fungerar som en marknadsplats för det som i byggbranschen kallas sekundära byggmaterial, alltså sten, jord och fyllnadsmassor. Enligt NCC är denna sektor redan idag en mångmiljardindustri.

”Vi såg att det fans stora möjligheter att få ner kostnaderna inom denna sektor. Det gick även att förbättra för miljön genom att återanvända material som transporteras direkt”, säger Anders Torell digitaliserings- och affärsutvecklingschef på NCC Industry.

Läs mer: Byggjätten NCC startar marknadsplats – för grus och jord

Sedan lanseringen har Loop Rocks lockat stora byggbolag som NCC, Peab, Skanska och Svevia. Men även privatpersoner har börjat använda appen. Totalt rör det sig om 2 500 registrerade användare runt om i Sverige.

Projektet har utvecklats av ett litet team inom NCC som ett eget startup-bolag. Affärsmodellen går just nu ut på att ta ut en förmedlingsavgift.

”Än så länge är omsättningen låg. Men vi närmar oss kritisk massa i Sverige och kan skapa en riktig affär av detta nu under våren”, säger Anders Torell.

Nu står det klart att NCC vidareutvecklar Loop Rocks genom att bland annat ansluta åkerier till marknadsplatsen. Första lastbilen visas i Åre på evenemanget Business Forum under onsdagen.

”Vi ser detta som ett naturligt nästa steg för Loop Rocks där vi utmanar spelare som tjänar pengar på dagens ineffektiva hantering. Genom att ansluta åkerier, maskinuthyrare och miljökonsulter möjliggör vi smartare materialtransporter direkt mellan byggarbetsplatser”, säger Anders Torell.

Läs mer: Lunds universitet investerar i digitalt byggbolag

Åkarna äger sina bilar själva men får sina uppdrag direkt från Loop Rocks istället för att gå via åkerinäringen.

”Hanteringen av andrahandsmaterial är en mångmiljardindustri som fram till idag skötts med onödiga transporter och utsläpp. Med Loop Rocks bidrar vi till en cirkulär ekonomi där andrahandsmaterial transporteras och återanvänds direkt på ett effektivare sätt”, säger Anders Torell.

Loop Rocks har redan hanterat närmare en miljon ton sekundärmaterial och anslutit över 600 byggprojekt till plattformen.

”Vi ska lansera i Danmark i maj. Vi tittar även på att expandera söderut under året”, säger Anders Torell.

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera