Hoppa till innehållet

Nej, Facebook bygger ingen ogilla-knapp – däremot en empatiknapp

Den länge efterlängtade ogillaknappen på Facebook ska enligt glada rubriker äntligen vara på gång. Men Mark Zuckerberg säger uttryckligen att det inte är en sådan man bygger – utan istället en funktion för att visa empati.

Foto: Skärmdump Facebook/Vimeo

Allt i livet går inte att gilla. Ändå är det den enda emotionella funktionen vi varit hänvisade till på Facebook, ända sedan gilla-knappen introducerades 2009. Men nu offentliggör Mark Zuckerberg att man bygger på en ny funktion.

"Människor har efterfrågat en ogillaknapp i många år... I dag kan jag faktiskt berätta att vi arbetar på den, och att vi snart kommer införa testvarianter på den", sade han på måndagen i en av sina traditionella frågestunder

Medier gick snabbt i spinn över den nya ogillaknappen, men det som framgått mindre tydligt är att det i själva verket inte alls är någon ogillaknapp Facebook tänker införa. Zuckerberg fortsatte under frågestunden med att beskriva knappen som en empatiknapp.

"Alla ögonblick är inte bra ögonblick, eller hur? Och om du delar något som är ledsamt, som till exempel om den pågående flyktingkatastrofen eller att en familjemedlem har gått bort, så kanske det inte känns bra att gilla den posten."

LÄS MER: Du kan inte ogilla den här artikeln

Techcrunch föreslår att den nya knappen skulle kunna kallas för en ledsen- eller beklagarknapp, det vill säga som i att den symboliserar uttrycket "jag är ledsen att höra detta". Facebook skulle, enligt Techcrunchs gissning, kunna aktivera den knappen när det automatiska systemet märker att en post innehåller signalord för en sorglig eller ledsam händelse.

Se filmen från frågestunden där Mark Zuckerberg beskriver den nya knappen.

139401042

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera