Hoppa till innehållet

Neo Technology: ”Sannolikt att vi säljs”

Malmöbolaget Neo Technologys databas hittade kopplingarna i de läckta Panama-dokumenten. ”Nästa år är vi kassaflödespositiva”, avslöjar grundaren Emil Eifrém i en exklusiv intervju med Di Digital.

Emil Eifrém, vd och medgrundare av Neo Technology.
Emil Eifrém, vd och medgrundare av Neo Technology.

I dag är svenskgrundade Neo Technology (NTL) mest känt för att ha hjälpt tyda kopplingarna mellan personer och skumma affärer i de så kallade Panama-dokumenten. Bolagets databasteknik användes för att hitta bland annat de kopplingar som ledde till att Islands statsminister Sigmundur Davíd Gunnlaugsson fick avgå.

Läs även: Svensk startup knäckte Panama-läckan

”Panama-dokumenten har ju varit en otrolig moral-boost för oss. Vi har ju ett mission statement som är ’Help the world make sense of data’ och jag kan inte se en mer perfekt tillämpning av det. Det har haft en sådan otrolig kraft och vi har ändå bara sett fem procent av det än så länge”, säger Neo Technologys vd och medgrundare Emil Eifrém.

Han grundade databasföretaget Neo Technology tillsammans med Johan Svensson i Linköping år 2007. 2009 flyttade bolaget till Malmö för att sedan ta steget till Silicon Valley två år senare. 

”När jag var programmerare på 90-talet fick man välja mellan Microsoft, Oracle eller IBM. Så mycket innovation saknades det på den tiden. Inte ens i början av 2000-talet kände vi att vi kunde ta en ny typ av databas till marknaden, så vi använde bara vår grafdatabas internt som en konkurrensfördel. Sen började big data bli någonting och då spann vi av 2007”, säger Emil Eifrem.

Det är en speciell känsla att göra 10 miljoner dollar mer från ett år till ett annat.

Emil Eifrém har inte sett att affärerna ökat signifikant sedan Panama-dokumenten publicerades, trots att företagets teknik lämpar sig väl för just grävande journalistik. Förutom journalistnätverket ICIJ och Financial Times är det tunt på mediehus bland kunderna. Bolaget har däremot lyckats i flera andra segment, med kunder som Lufthansa, Walmart, Ebay, UBS, Royal Bank of Scotland och Morgan Stanley.

”Jag är förvånad över hur lite vi har använts inom journalistik. Jag tror att det kommer ta fart men hur snabbt är svårt att se”, säger han.

Neo Technology är numera registrerat i USA och behöver därmed inte redovisa sina resultat. Emil Eifrém vill heller inte uppge några konkreta siffror för Di Digital.

”Sedan 2011 har vi dubblat vår omsättning varje år. Att dubbla från 1 till 2 miljoner är inte så farligt men att dubbla från 10 till 20 och sen från 20 till 40 – det springer iväg väldigt snabbt. Det är en speciell känsla att göra 10 miljoner dollar mer från ett år till ett annat”.

Lyssna även på: Digitalpodden: ”Dude, it's a f*cking database”

Emil Eifrém uppger även att bolaget har gjort förlust varje år sedan 2011. 

”Nästa år är vi kassaflödespositiva vilket är en otrolig milstolpe. Vi hade kunnat komma dit tidigare men då hade vi behövt trappa ner på tillväxten”, säger Emil Eifrém.

Samtidigt har Neo Technology andra utmaningar som väntar. Under året som gått har flera stora it-jättar som SAP, Oracle, Microsoft och Amazon släppt egna alternativ på grafdatabaser.

”Jag kan inte säga att jag är jätteorolig eftersom jag känner att jag har ett försprång, men om vi går till kassaflödespositiv kommer jag spendera mindre på marknadsföring än om jag valde att köra på tillväxt. Oracle har inte det problemet. Microsoft har inte det problemet”, säger Emil Eifrem.

Då kommer de så kallade ’fast followers’ in, välfinansierade och bara sveper undan en. Det skulle kännas jävligt surt.

Neo Technology kunde istället för att bli vinstdrivande ta in kapital för att satsa på tillväxt. Enligt Emil Eifrem skulle det inte vara något problem att locka nya investerare. 

”Samtidigt har vi sett mönstret förut. Det kommer in ett bolag och skapar en kategori och får fördelen att vara det första bolaget. Ibland går de vidare och dominerar branschen och blir nästa Salesforce, nästa Microsoft”, säger Emil Eifrém.

”Vi har också sett bolag som har gjort precis samma resa, och precis när det tar fart, precis där vi är nu, då kommer de så kallade ’fast followers’ in, välfinansierade och bara sveper undan en. Det skulle kännas jävligt surt.”

Om vi jobbar svinhårt och har tur så kanske vi har möjligheten att bli ett börsnoterat bolag.

Samtidigt är han optimistisk över Neo Technologys positionering. Möjligtvis har hans "hybris", som han själv beskriver det, påverkats av ett av de senaste kundtillskotten - Linkedin.

Linkedin har under det senaste året byggt upp ett socialt nätverk speciellt anpassat för den kinesiska marknaden. Nätverket som går under namnet “Chitu” använder däremot inte samma databasteknik som moderföretaget, utan har valt Neo Technology. 

”Jag tycker det är coolt att ett av världens största techbolag väljer bort sin egen teknologi och baserar hela sin Kina-satsning på svensk teknologi. Visst är det galet?” säger Emil Eifrém.

Foto: Jesper Frisk
Emil Eifrém, vd för Neo Technology, ser Panama-dokumenten som en moral-boost. Foto: Jesper Frisk.

För fyra år sedan levde Emil Eifrém med möjligheten att bolaget kunde gå i konkurs. Det använde han i sina pepp-talk till anställda – för att de skulle arbeta hårdare. Nu ser han andra utmaningar.

Med största sannolikhet kommer Neo Technology-resan att sluta i en försäljning till någon av branschens jättar, tror Emil Eifrém. Själv hoppas han dock på att någon gång kunna börsnotera sitt företag: 

”Den absolut största sannolikheten är att vi säljer bolaget. Men om vi jobbar svinhårt och har tur så kanske vi har möjligheten att bli ett börsnoterat bolag”, säger han.  

”Det är drömmen. Vi bygger bolaget för att bli ett stort börsnoterat bolag. Det ska vara nästa Ericsson eller nästa Volvo. Allt i bolaget är byggt utifrån den principen”, säger Emil Eifrém.

Vi bygger för att bli ett stort börsnoterat bolag. Det ska vara nästa Ericsson eller nästa Volvo.

Neo Technology har sedan starten tagit in närmare en halv miljard kronor från investerare, senaste injektionen var i början av 2015 på 20 miljoner dollar där bland andra svenska Creandum och Dawn Capital gick in.

Emil Eifrem är klart medveten om att finansiärerna kommer att vilja ha valuta för kapitalet de har investerat.

”Jag diskuterar löpande med styrelsen om när det är rätt läga för oss att skapa likvidiitet. Jag kan sälja bolaget. Det är inte det jag föredrar men det är ett sätt. Det finns part-way exit där nya investerare köper ut existerande investerare och tredje alternativet är att börsnoteras.”

Läs även: Hemvändaren Johan Brenner är orolig för startup-Sverige

För att klara av konkurrensen från it-jättarna och få bolaget att växa behövs därför mer kapital. 

”Bolaget är i en sådan fas nu att om vi vill ta in pengar så kan vi det. Men om vi gör det har att göra med till vilka villkor, att hitta rätt partner och tidpunkten. Vi kommer att driva företaget fram till kassaflödespositiv nästa år om det inte är så att vi får ett jättebra erbjudande om en större investering. Då kommer vi att ta den och investera i tillväxt”, säger Emil Eifrém.

”Sannolikheten för att vi har tagit in nytt kapital inom 24 månader är 90 procent, oavsett det här med kassaflödespositiv.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera