Hoppa till innehållet

Neo Technology: ”Sannolikt att vi säljs”

Malmöbolaget Neo Technologys databas hittade kopplingarna i de läckta Panama-dokumenten. ”Nästa år är vi kassaflödespositiva”, avslöjar grundaren Emil Eifrém i en exklusiv intervju med Di Digital.

Emil Eifrém, vd och medgrundare av Neo Technology.
Emil Eifrém, vd och medgrundare av Neo Technology.

I dag är svenskgrundade Neo Technology (NTL) mest känt för att ha hjälpt tyda kopplingarna mellan personer och skumma affärer i de så kallade Panama-dokumenten. Bolagets databasteknik användes för att hitta bland annat de kopplingar som ledde till att Islands statsminister Sigmundur Davíd Gunnlaugsson fick avgå.

Läs även: Svensk startup knäckte Panama-läckan

”Panama-dokumenten har ju varit en otrolig moral-boost för oss. Vi har ju ett mission statement som är ’Help the world make sense of data’ och jag kan inte se en mer perfekt tillämpning av det. Det har haft en sådan otrolig kraft och vi har ändå bara sett fem procent av det än så länge”, säger Neo Technologys vd och medgrundare Emil Eifrém.

Han grundade databasföretaget Neo Technology tillsammans med Johan Svensson i Linköping år 2007. 2009 flyttade bolaget till Malmö för att sedan ta steget till Silicon Valley två år senare. 

”När jag var programmerare på 90-talet fick man välja mellan Microsoft, Oracle eller IBM. Så mycket innovation saknades det på den tiden. Inte ens i början av 2000-talet kände vi att vi kunde ta en ny typ av databas till marknaden, så vi använde bara vår grafdatabas internt som en konkurrensfördel. Sen började big data bli någonting och då spann vi av 2007”, säger Emil Eifrem.

Det är en speciell känsla att göra 10 miljoner dollar mer från ett år till ett annat.

Emil Eifrém har inte sett att affärerna ökat signifikant sedan Panama-dokumenten publicerades, trots att företagets teknik lämpar sig väl för just grävande journalistik. Förutom journalistnätverket ICIJ och Financial Times är det tunt på mediehus bland kunderna. Bolaget har däremot lyckats i flera andra segment, med kunder som Lufthansa, Walmart, Ebay, UBS, Royal Bank of Scotland och Morgan Stanley.

”Jag är förvånad över hur lite vi har använts inom journalistik. Jag tror att det kommer ta fart men hur snabbt är svårt att se”, säger han.

Neo Technology är numera registrerat i USA och behöver därmed inte redovisa sina resultat. Emil Eifrém vill heller inte uppge några konkreta siffror för Di Digital.

”Sedan 2011 har vi dubblat vår omsättning varje år. Att dubbla från 1 till 2 miljoner är inte så farligt men att dubbla från 10 till 20 och sen från 20 till 40 – det springer iväg väldigt snabbt. Det är en speciell känsla att göra 10 miljoner dollar mer från ett år till ett annat”.

Lyssna även på: Digitalpodden: ”Dude, it's a f*cking database”

Emil Eifrém uppger även att bolaget har gjort förlust varje år sedan 2011. 

”Nästa år är vi kassaflödespositiva vilket är en otrolig milstolpe. Vi hade kunnat komma dit tidigare men då hade vi behövt trappa ner på tillväxten”, säger Emil Eifrém.

Samtidigt har Neo Technology andra utmaningar som väntar. Under året som gått har flera stora it-jättar som SAP, Oracle, Microsoft och Amazon släppt egna alternativ på grafdatabaser.

”Jag kan inte säga att jag är jätteorolig eftersom jag känner att jag har ett försprång, men om vi går till kassaflödespositiv kommer jag spendera mindre på marknadsföring än om jag valde att köra på tillväxt. Oracle har inte det problemet. Microsoft har inte det problemet”, säger Emil Eifrem.

Då kommer de så kallade ’fast followers’ in, välfinansierade och bara sveper undan en. Det skulle kännas jävligt surt.

Neo Technology kunde istället för att bli vinstdrivande ta in kapital för att satsa på tillväxt. Enligt Emil Eifrem skulle det inte vara något problem att locka nya investerare. 

”Samtidigt har vi sett mönstret förut. Det kommer in ett bolag och skapar en kategori och får fördelen att vara det första bolaget. Ibland går de vidare och dominerar branschen och blir nästa Salesforce, nästa Microsoft”, säger Emil Eifrém.

”Vi har också sett bolag som har gjort precis samma resa, och precis när det tar fart, precis där vi är nu, då kommer de så kallade ’fast followers’ in, välfinansierade och bara sveper undan en. Det skulle kännas jävligt surt.”

Om vi jobbar svinhårt och har tur så kanske vi har möjligheten att bli ett börsnoterat bolag.

Samtidigt är han optimistisk över Neo Technologys positionering. Möjligtvis har hans "hybris", som han själv beskriver det, påverkats av ett av de senaste kundtillskotten - Linkedin.

Linkedin har under det senaste året byggt upp ett socialt nätverk speciellt anpassat för den kinesiska marknaden. Nätverket som går under namnet “Chitu” använder däremot inte samma databasteknik som moderföretaget, utan har valt Neo Technology. 

”Jag tycker det är coolt att ett av världens största techbolag väljer bort sin egen teknologi och baserar hela sin Kina-satsning på svensk teknologi. Visst är det galet?” säger Emil Eifrém.

Foto: Jesper Frisk
Emil Eifrém, vd för Neo Technology, ser Panama-dokumenten som en moral-boost. Foto: Jesper Frisk.

För fyra år sedan levde Emil Eifrém med möjligheten att bolaget kunde gå i konkurs. Det använde han i sina pepp-talk till anställda – för att de skulle arbeta hårdare. Nu ser han andra utmaningar.

Med största sannolikhet kommer Neo Technology-resan att sluta i en försäljning till någon av branschens jättar, tror Emil Eifrém. Själv hoppas han dock på att någon gång kunna börsnotera sitt företag: 

”Den absolut största sannolikheten är att vi säljer bolaget. Men om vi jobbar svinhårt och har tur så kanske vi har möjligheten att bli ett börsnoterat bolag”, säger han.  

”Det är drömmen. Vi bygger bolaget för att bli ett stort börsnoterat bolag. Det ska vara nästa Ericsson eller nästa Volvo. Allt i bolaget är byggt utifrån den principen”, säger Emil Eifrém.

Vi bygger för att bli ett stort börsnoterat bolag. Det ska vara nästa Ericsson eller nästa Volvo.

Neo Technology har sedan starten tagit in närmare en halv miljard kronor från investerare, senaste injektionen var i början av 2015 på 20 miljoner dollar där bland andra svenska Creandum och Dawn Capital gick in.

Emil Eifrem är klart medveten om att finansiärerna kommer att vilja ha valuta för kapitalet de har investerat.

”Jag diskuterar löpande med styrelsen om när det är rätt läga för oss att skapa likvidiitet. Jag kan sälja bolaget. Det är inte det jag föredrar men det är ett sätt. Det finns part-way exit där nya investerare köper ut existerande investerare och tredje alternativet är att börsnoteras.”

Läs även: Hemvändaren Johan Brenner är orolig för startup-Sverige

För att klara av konkurrensen från it-jättarna och få bolaget att växa behövs därför mer kapital. 

”Bolaget är i en sådan fas nu att om vi vill ta in pengar så kan vi det. Men om vi gör det har att göra med till vilka villkor, att hitta rätt partner och tidpunkten. Vi kommer att driva företaget fram till kassaflödespositiv nästa år om det inte är så att vi får ett jättebra erbjudande om en större investering. Då kommer vi att ta den och investera i tillväxt”, säger Emil Eifrém.

”Sannolikheten för att vi har tagit in nytt kapital inom 24 månader är 90 procent, oavsett det här med kassaflödespositiv.”

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera