Hoppa till innehållet

Netclean vill stoppa sexövergrepp mot barn på nätet

En av tusen. Så många tittar på dokumenterade sexuella övergrepp på barn, enligt Netcleans vd Christian Berg som kämpar för att stoppa spridningen av materialet med hjälp av dataanalys.

Netcleans vd Christian Berg.
Netcleans vd Christian Berg.Bild: Netclean

2003 hade Christian Berg gått färdigt sin ingenjörsutbildning på Chalmers och jobbat som konsult i lite mindre än ett år. Han läste då en artikel om att Rädda Barnen hade en telefonlinje dit man kunde ringa in och rapportera om man såg något otillbörligt på nätet, till exempel dokumenterade sexuella övergrepp på barn.

”Då fick jag en idé. Om vi vet vilka de här bilderna är, varför inte bara stoppa bilderna”, säger Christian Berg.

Han kontaktade stiftelsen World Childhood Foundation, presenterade idén och erbjöd sig att utveckla den åt dem som konsult.

”Det var kanske lite naivt av mig. Men de kontaktade mig ett tag efter mötet och sa att jag borde starta eget och ’vi kommer att stötta dig under tiden’”, säger Christian Berg.

Läs mer: Svenska CIA-bolaget från insidan

Två av hans medarbetare på konsultbolaget, Joakim Colliander och Pelle Garå, nappade på idén. En tredje person, Mattias Shamlo, som Christian Berg kände från Chalmers, hoppade på tåget efter en lunch.

”Alla fyra medgrundarna jobbar fortfarande operativt i bolaget. I backspegeln får man säga att det var mer tur än skicklighet att jag hittade så bra personer att starta bolaget med”, säger Christian Berg.

När internet växte fram ökade polisens problem med att utreda barnpornografibrott. Antalet bilder och fall ökade ständigt samtidigt som internets framväxt gav förbrytare fler möjligheter att sprida material.

Men den nya tekniken gav också polisen möjligheter. Genom ett matematiskt program kunde de barnpornografiska bilderna brytas ned till en siffra, något som skulle kunna liknas vid en signatur eller fingeravtryck, för varje individuell bild.

Dessa bildidentiteter delar polisen med sig av till Netclean, som har utvecklat ett program som söker efter dessa fingeravtryck i anställdas jobbdator. Om en matchning hittas går ett larm.

Att övergreppsbilder kommer att finnas är ett statistiskt faktum. I genomsnitt har en av tusen anställda barnpornografiskt material på sin jobbdator, enligt Christian Berg.

”Vi vill gärna tro att det händer någon annanstans och inte i vår närhet. Men ungefär åtta fall rapporteras in till svenska polisen varje månad med hjälp av våra produkter. Det blir cirka 100 om året”, säger Christian Berg.

Hur träffsäker är metoden?

”Den är hundraprocent säker. Däremot kan det vara svårt att bevisa vem som gjort något, till exempel visa vem som suttit vid en viss dator och satt i ett USB-minne. Ett larm i sig håller inte i domstol.”

Alla Netcleans kunder är inte offentliga men bland de mer namnkunniga återfinns bland annat Telia, Tele 2 och Ericsson.

Hur vanligt är det att företag är ointresserade?

”Oväntat vanligt. Men överlag skulle jag säga att företag är mer intresserade än kommuner. Vi finns hos 29 kommuner av totalt 290 kommuner i Sverige. Och jag kan nästa lova att vi pratat med alla åtminstone en gång”, säger Christian Berg.

Läs mer: Swish kan avslöja skyddade identiteter

Sedan starten 2003 har bolaget vuxit rejält. 2015 omsatte Safer Society Group 52,5 Mkr och gjorde en vinst på 5,3 Mkr. Nyligen har Netcleans bolagsstruktur gjorts om. Bolaget är ett av två dotterbolag till Safer Society. Det andra dotterbolaget är Griffeye. Netclean säljer produkterna som används för att spåra och blockera barnpornografi medan Griffeye säljer analysverktyg.

”Safer Society ägs av mig av och de tre andra grundarna till ca 50 procent. Resterande ägs av affärsänglar och liknande”, säger Christian Berg.

”Vi vill gå med vinst men det viktiga är att vi växer. Så fjolårets vinst är nästan lite för hög, vi investerade inte tillräckligt”, säger Christian Berg.

Mängden data har sedan Netcleans start exploderat och antalet bilder med dokumenterade sexuella övergrepp på barn har fortsatt att öka. I ett av de största tillslagen hittades 100 miljoner bilder. För polisen innebär det två problem: samtliga bilder måste gås igenom eftersom fler barnpornografiska bilder ger högre straff. För det andra måste det avgöras om personen producerat bilderna på egen hand och begått övergreppen. Då kan det finnas enstaka bilder som personen har tagit själv bland miljontals andra bilder.

”Vårt program hjälper till att sortera upp bilderna och reducera antalet bilder. Sedan tillhandahåller vi ett antal verktyg som gör att det blir lättare att vända och vrida på datan”, säger Christian Berg.

Läs mer: Uppgifter: Yahoo har sökt igenom kunders inkommande mejl

Netclean säljer också en lösning till operatörer som Telia och Tele2 som gör att de kan hindra sina kunder från att gå in på sajter som bedöms innehålla barnpornografi. Netclean väljer vilka sajter de ska blockera baserat på polisens och Interpols rekommendationer.

2014 fick Netclean kritik då de förde samtal med Turkiet om huruvida landet skulle bli en kund. Enligt kritiker skulle Netcleans produkter kunna användas till att blockera regimkritiska personer eller innehåll. Men enligt Christian Berg är kritiken felaktig. Samtalen resulterade aldrig i något konkret och Netcleans produkter har aldrig använts av Turkiet.

”Den dialogen handlade enbart om att hitta, spåra och blockera sexuellt övergreppsmaterial på barn, ingenting annat. Vi reglerar användningen av våra produkter såväl tekniskt som avtalsmässigt, och skulle aldrig tillåta att våra produkter används på något annat sätt.”

Inom närmsta tiden ska ett nytt dotterbolag startas. Men Christian Berg vill inte avslöja vad bolaget ska syssla med.

”Det är vi inte riktigt redo att gå ut med. Men vi jobbar på att rekrytera rätt personer”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera