Annons
Netflix har planer på att gå ifrån sin nuvarande abonnemangsmodell.

Netflix testar att sälja program styckvis

Glöm plastkortet – så betalar vi i framtiden SPONSRAT AV mastercard

Analytiker: Trump värd 16 miljarder för Twitter

Nils Carlsson är vd för Fortnox, som handlas på Nasdaq NGM.

Fortnox ökar omsättning och resultat

Sheryl Sandberg är Facebooks operativa chef.

Sheryl Sandberg ger 800 miljoner till välgörenhet

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Netflix testar att sälja program styckvis

Netflix har planer på att gå ifrån sin nuvarande abonnemangsmodell.
Netflix har planer på att gå ifrån sin nuvarande abonnemangsmodell. Foto: TT/Elise Amendola
Netflix överväger styckvis försäljning av sina program. Streamingtjänsten planerar att testa den nya affärsmodellen i Storbritannien. UPPDATERAD: Netflix dementerar uppgifterna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Netflix som har närmare 100 miljoner användare överväger att tillsammans med teleoperatörer börja sälja program styckvis. Det skulle innebära ett avsteg från Netflix nuvarande abonnemangsmodell och göra det möjligt för kunder att köpa enskilda filmer eller tv-serieavsnitt separat. Det skriver tidningen Telegraphs nätupplaga.

Affärsmodellen skulle göra det möjligt för teleoperatörer att ta betalt av kunderna för att sedan skicka vidare intäkterna - eller delar av intäkterna - till Netflix.

Läs även: Netflix hemliga plan - sälja prylar till tittarna 

Enligt tidningens källor kommer priserna bland annat att vara beroende av hur gamla programmen i fråga är. I alla händelser kommer det enligt källorna inte att handla om mer än ett par tior per transaktion.

Storbritannien ser ut att bli Netflix ”försökskanin” för enstaka programköp. Landets största mobiloperatör EE för just nu samtal med det kaliforniska strömningsföretaget. Ett avtal med EE:s moderbolag BT (tidigare British Telecom) finns redan på plats, där strömning av Netflixprogram erbjuds som del av abonnemang på betal-tv.

Läs även: Sarah Öhrvalls blogg: Netflix visar vägen till nya affärer

UPPDATERING 6 MARS:
Netflix avfärdar uppgifterna från brittiska Daily Telegraph som gjort gällande att det amerikanska strömningsbolaget vill börja sälja filmer och tv-program styckvis.

"Netflix överväger inte, och har aldrig gjort, att sälja individuella serier eller filmer styckvis till sina kunder. Vi är en abonnemangstjänst som till en fast månadskostnad ger våra kunder tillgång till allt innehåll", säger en talesperson för bolaget.

Uppgifterna i Telegraphs ursprungsartikel hänvisade till anonyma "seniora källor", som vid den nyligen avslutade mässan Mobile World Congress i Barcelona ska ha uppgett att Netflix fört samtal om olika sätt att ta betalt av mobilkunder, antingen för strömmat innehåll eller nedladdningar av individuella program.

Direkt/ Di Digital


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post