Netflix som har närmare 100 miljoner användare överväger att tillsammans med teleoperatörer börja sälja program styckvis. Det skulle innebära ett avsteg från Netflix nuvarande abonnemangsmodell och göra det möjligt för kunder att köpa enskilda filmer eller tv-serieavsnitt separat. Det skriver tidningen Telegraphs nätupplaga.
Affärsmodellen skulle göra det möjligt för teleoperatörer att ta betalt av kunderna för att sedan skicka vidare intäkterna - eller delar av intäkterna - till Netflix.
Läs även: Netflix hemliga plan - sälja prylar till tittarna
Enligt tidningens källor kommer priserna bland annat att vara beroende av hur gamla programmen i fråga är. I alla händelser kommer det enligt källorna inte att handla om mer än ett par tior per transaktion.
Storbritannien ser ut att bli Netflix ”försökskanin” för enstaka programköp. Landets största mobiloperatör EE för just nu samtal med det kaliforniska strömningsföretaget. Ett avtal med EE:s moderbolag BT (tidigare British Telecom) finns redan på plats, där strömning av Netflixprogram erbjuds som del av abonnemang på betal-tv.
Läs även: Sarah Öhrvalls blogg: Netflix visar vägen till nya affärer
UPPDATERING 6 MARS:
Netflix avfärdar uppgifterna från brittiska Daily Telegraph som gjort gällande att det amerikanska strömningsbolaget vill börja sälja filmer och tv-program styckvis.
"Netflix överväger inte, och har aldrig gjort, att sälja individuella serier eller filmer styckvis till sina kunder. Vi är en abonnemangstjänst som till en fast månadskostnad ger våra kunder tillgång till allt innehåll", säger en talesperson för bolaget.
Uppgifterna i Telegraphs ursprungsartikel hänvisade till anonyma "seniora källor", som vid den nyligen avslutade mässan Mobile World Congress i Barcelona ska ha uppgett att Netflix fört samtal om olika sätt att ta betalt av mobilkunder, antingen för strömmat innehåll eller nedladdningar av individuella program.
Direkt/ Di Digital