Egetto AB som ligger bakom hälsoplattformen Challengize tar in 2,5 miljoner kronor från bland annat det före detta NHL-proffset Mattias Weinhandl (NTL) och Stockholm Leisure Partners. Det senare bolaget består av SATS tidigare strategichef Johan Nilsson och Rasmus Ingerslev som har grundat danska träningskedjor. Dessutom är Stings Propel Capital (NTL), Epikat Invest och Virben invest med i rundan.
Egetto som grundades 2014 valdes 2015 in i inkubatorn Stings accelerationsprogram.
Challengize beskrivs som en hälsoutmaning som företag kan använda för att aktivera sina anställda. Fokuset ligger på vardagsmotion. I kundlistan finns bland annat Stora Enso och SJ.
Mattias Weinhandl har på sistone seglat upp som en flitig techinvesterare. Han har bland investerat i betalbolaget Betalo. Tidigare i mars kunde Di Digital dessutom berätta att han satsat pengar på hälsoappen Bluecall.
Läs mer: Före detta NHL-proffs investerar i Bluecall
"Jag har intresse för hälsa, och kunskap om att motion och rörelse är nyckeln till ett friskt liv. Genom Challengize idé finns förhoppningen att fler människor blir aktiva och kan nå sin fulla potential, och bidra till en bättre värld. Genom ett friskare leverne blir vi klokare, gladare och fattar bättre långsiktiga beslut", kommenterar Mattias Weinhandl investeringen.
Grundsyftet med Challengize är enligt vd:n och grundaren Nicholas Roman att få folk att röra på sig.
"Det är bättre att göra någonting än ingenting alls. Alla ska kunna utmana sig själv att göra mer idag än igår. För vissa är det att springa en Iron Man och för vissa är det att börja promenera till jobbet. Vi har byggt ett dynamiskt och smart poängsystem som baseras på vem du är och vad du har gjort", säger han till Di Digital.
Just nu finns omkring 80 aktiviteter att välja mellan, så som löpning, yoga och tennis och promenad. Med data om varje deltagare så som längd, vikt, ålder och kön men även information om hälsostatus byggs en nyckel för varje person. Sedan genomförs en aktivitet och individuellt baserade poäng delas ut till laget.
"Förutom en bekräftelse på att vi gör något bra så har vi öronmärkt de nya pengarna till att anställa inom sälj så att fler kunder får testa Challengize. Vi utvecklar hela tiden produkten med nya funktioner."
Affärsmodellen är att företag genomför en utmaning som en kampanj eller köper abonnemang och kan lägga upp ett valfritt antal utmaningar under ett helt år.
Challengize erbjuder även välgörenhetspoäng.
"Det innebär att man inte bara kämpar för sig själv, sitt lag, eller sitt företag, utan för en god sak. Förhoppningsvis kan vi få anställda som inte gillar att träna att röra på sig om de vet att de gör det för exempelvis Barncancerfonden."
Läs även: Nya bolagstrenden: Att tackla globala problem
Missa inte senaste nytt – följ Di Digital på Facebook.