Hoppa till innehållet

NHL-stjärna investerar i svenskt hälsobolag

Hälsoplattformen får in pengar från bland annat det före detta hockeyproffset Mattias Weinhandl. Pengarna ska användas till att anställa fler och utveckla produkten.

Nicholas Roman (till höger), grundare och vd för Egetto som ligger bakom Challengize, under ett så kallat swimrun.
Nicholas Roman (till höger), grundare och vd för Egetto som ligger bakom Challengize, under ett så kallat swimrun.

Egetto AB som ligger bakom hälsoplattformen Challengize tar in 2,5 miljoner kronor från bland annat det före detta NHL-proffset Mattias Weinhandl (NTL) och Stockholm Leisure Partners. Det senare bolaget består av SATS tidigare strategichef Johan Nilsson och Rasmus Ingerslev som har grundat danska träningskedjor. Dessutom är Stings Propel Capital (NTL), Epikat Invest och Virben invest med i rundan.

Egetto som grundades 2014 valdes 2015 in i inkubatorn Stings accelerationsprogram.

Challengize beskrivs som en hälsoutmaning som företag kan använda för att aktivera sina anställda. Fokuset ligger på vardagsmotion. I kundlistan finns bland annat Stora Enso och SJ.

Mattias Weinhandl har på sistone seglat upp som en flitig techinvesterare. Han har bland investerat i betalbolaget Betalo. Tidigare i mars kunde Di Digital dessutom berätta att han satsat pengar på hälsoappen Bluecall.

Läs mer: Före detta NHL-proffs investerar i Bluecall

"Jag har intresse för hälsa, och kunskap om att motion och rörelse är nyckeln till ett friskt liv. Genom Challengize idé finns förhoppningen att fler människor blir aktiva och kan nå sin fulla potential, och bidra till en bättre värld. Genom ett friskare leverne blir vi klokare, gladare och fattar bättre långsiktiga beslut", kommenterar Mattias Weinhandl investeringen.

Grundsyftet med Challengize är enligt vd:n och grundaren Nicholas Roman att få folk att röra på sig.

"Det är bättre att göra någonting än ingenting alls. Alla ska kunna utmana sig själv att göra mer idag än igår. För vissa är det att springa en Iron Man och för vissa är det att börja promenera till jobbet. Vi har byggt ett dynamiskt och smart poängsystem som baseras på vem du är och vad du har gjort", säger han till Di Digital.

Just nu finns omkring 80 aktiviteter att välja mellan, så som löpning, yoga och tennis och promenad. Med data om varje deltagare så som längd, vikt, ålder och kön men även information om hälsostatus byggs en nyckel för varje person. Sedan genomförs en aktivitet och individuellt baserade poäng delas ut till laget.

"Förutom en bekräftelse på att vi gör något bra så har vi öronmärkt de nya pengarna till att anställa inom sälj så att fler kunder får testa Challengize. Vi utvecklar hela tiden produkten med nya funktioner."

Affärsmodellen är att företag genomför en utmaning som en kampanj eller köper abonnemang och kan lägga upp ett valfritt antal utmaningar under ett helt år.

Challengize erbjuder även välgörenhetspoäng. 

"Det innebär att man inte bara kämpar för sig själv, sitt lag, eller sitt företag, utan för en god sak. Förhoppningsvis kan vi få anställda som inte gillar att träna att röra på sig om de vet att de gör det för exempelvis Barncancerfonden."

 Läs även: Nya bolagstrenden: Att tackla globala problem

Missa inte senaste nytt – följ Di Digital på Facebook.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera