EU-kommissionen bötfäller nätjätten Google med drygt 23 miljarder kronor för att ha favoriserat sökträffarna på sina egna e-handelstjänster. Notan är mer än dubbelt så stor som det tidigare rekordbeloppet.
Enligt domen ska Google, genom sitt favoriserande av Google Shopping, ha drivit bort konkurrenter och missbrukat sin marknadsställning.
Läs även: EU ger Google rekordböter på 24 miljarder
Pricerunners vd Nicklas Storåkers har följt EU-kommissionens arbete på håll.
”Till att börja med så har det varit en enorm utredning som pågått under de senaste sju år åren. Den har varit oerhört komplex, med helt ofattbara mängder data som har analyserats, bland annat från en mängd europeiska jämförelsesajter där Pricerunner är en av dem”, säger han till Di Digital.
Nicklas Storåkers har inte haft möjlighet att gå igenom domen och vill därför inte uttala sig om den i detalj.
”Det här kommer sannolikt att fortsätta med överklaganden så vi kommer att höra mer om det här framöver. Men vår förhoppning är att alla konkurrerar på samma villkor”, säger han.
Läs även: Storåkers vill gasa med Pricerunner
Däremot ser han skillnader i hur jämförelsesajter fungerar och i en egen undersökning som Pricerunner har gjort har de hittat stora skillnader i pris och vad som erbjuds användarna.
”Tittar man rent objektivt så är det genomsnittliga lägsta priset på Pricerunners populäraste produkter och jämför dem med Google Shopping så har vi 10 procent lägre priser. Vi visar inte bara upp de bolag som betalar oss utan även andra bolag och det gör inte Google Shopping”, säger Nicklas Storåkers.
Enligt domen ska trafiken för Googles tjänst ökat 45 gånger i Storbritannien, 35 gånger i Tyskland, 19 gånger i Frankrike, 29 gånger i Nederländerna, 17 gånger i Spanien och 14 gånger i Italien, sedan den orättvisa verksamheten inleddes.
Konkurrenternas trafik ska samtidigt ha minskat avsevärt. Kommissionens undersökning fann exempel på nedgångar mellan 80 och 92 procent i Storbritannien, Tyskland och Frankrike.
”Vi är 150 man som med blod, svett och tårar arbetar för att ge våra användare en så brutalt bra användarupplevelse som möjligt. Då vill man att det ska vara schyst spel”, säger Nicklas Storåkers.
Mer om EU:s miljardkrav på Google i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/eu-smiljardkravpagoogle-kinneviksnyavdochsexskandalibinarycapital
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.