Hoppa till innehållet

Nicklas Storåkers om Google-domen: Sista ordet är inte sagt

Nicklas Storåkers Pricerunners är en av jämförelsesajterna vars data har använts i EU:s mål mot Google. ”Det här kommer att fortsätta med överklaganden”, spår vd:n. 

Nicklas Storåkers är vd för Pricerunner.
Nicklas Storåkers är vd för Pricerunner.Foto: Izabelle Nordfjell.

EU-kommissionen bötfäller nätjätten Google med drygt 23 miljarder kronor för att ha favoriserat sökträffarna på sina egna e-handelstjänster. Notan är mer än dubbelt så stor som det tidigare rekordbeloppet.

Enligt domen ska Google, genom sitt favoriserande av Google Shopping, ha drivit bort konkurrenter och missbrukat sin marknadsställning.

Läs även: EU ger Google rekordböter på 24 miljarder 

Pricerunners vd Nicklas Storåkers har följt EU-kommissionens arbete på håll.

”Till att börja med så har det varit en enorm utredning som pågått under de senaste sju år åren. Den har varit oerhört komplex, med helt ofattbara mängder data som har analyserats, bland annat från en mängd europeiska jämförelsesajter där Pricerunner är en av dem”, säger han till Di Digital.

Nicklas Storåkers har inte haft möjlighet att gå igenom domen och vill därför inte uttala sig om den i detalj. 

”Det här kommer sannolikt att fortsätta med överklaganden så vi kommer att höra mer om det här framöver. Men vår förhoppning är att alla konkurrerar på samma villkor”, säger han.  

Läs även: Storåkers vill gasa med Pricerunner 

Däremot ser han skillnader i hur jämförelsesajter fungerar och i en egen undersökning som Pricerunner har gjort har de hittat stora skillnader i pris och vad som erbjuds användarna.

”Tittar man rent objektivt så är det genomsnittliga lägsta priset på Pricerunners populäraste produkter och jämför dem med Google Shopping så har vi 10 procent lägre priser. Vi visar inte bara upp de bolag som betalar oss utan även andra bolag och det gör inte Google Shopping”, säger Nicklas Storåkers.

Enligt domen ska trafiken för Googles tjänst ökat 45 gånger i Storbritannien, 35 gånger i Tyskland, 19 gånger i Frankrike, 29 gånger i Nederländerna, 17 gånger i Spanien och 14 gånger i Italien, sedan den orättvisa verksamheten inleddes.

Konkurrenternas trafik ska samtidigt ha minskat avsevärt. Kommissionens undersökning fann exempel på nedgångar mellan 80 och 92 procent i Storbritannien, Tyskland och Frankrike.

”Vi är 150 man som med blod, svett och tårar arbetar för att ge våra användare en så brutalt bra användarupplevelse som möjligt. Då vill man att det ska vara schyst spel”, säger Nicklas Storåkers.


Mer om EU:s miljardkrav på Google i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/eu-smiljardkravpagoogle-kinneviksnyavdochsexskandalibinarycapital

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera