Hoppa till innehållet

Niklas Zennström får nya kolleger

Niklas Zennströms riskkapitalbolag har utsett två nya partners. Det är Carolina Brochado och Teddi Wardi som har befordrats.

 

Carolina Brochado och Teddi Wardi.
Carolina Brochado och Teddi Wardi.Bild: Atomico

Riskkapitalbolaget Atomico (NTL), med Skype-grundaren Niklas Zennström i spetsen, har befordrat Carolina Brochado och Teddie Wardi till partners.

Carolina Brochado är från Brasilien men bor i Storbritannien. Hon började som praktikant på Atomico 2012, samtidigt som hon genomgick sina MBA-studier vid Columbia University. Sedan 2014 är hon anställd på bolaget. Hon är den tredje kvinnan att bli partner på Atomico.

Läs mer: Zennströms Atomico investerar 100 miljoner i innovativ flygfarkost

Teddie Wardi är finsk och har en MBA från Harvard Business School. Han anslöt till Atomico i mars förra året. Hans fokus har legat på att göra investeringar i Saas/Enterprise Software. I arbetsuppgiften ingår även regional täckning av Benelux, Norden och Baltikum.

Bland Atomicos senaste investeringar finns svenska Mapillary (NTL) och flygtillverkaren Lilium Aviation. Klarna finns också i Atomicos portfölj.

I mars 2016 avslöjades det att Atomico tagit in 6,2 miljarder kronor till en ny fond.

Di Digital / Finwire

Rättelse: I en tidigare version angavs det att Carolina Brochado var den första kvinnan att bli partner på Atomico. Korrekt uppgift är att hon är den tredje kvinnan att bli partner på Atomico.

Läs mer: Zennströms Atomico tar in 6,2 miljarder kronor

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera